سینمای ایران

تعدادی از فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر

سهم بالای فیلم‌اولی‌ها در ترکیب فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر در حالی است که در میان این کارگردان‌ها چهره‌های مطرح هم حضور دارند.

جشنواره‌های سینمایی در کنار فراهم آوردن فضایی برای رونمایی از تازه‌ترین تولیدات یک‌ساله سینما، فرصتی ویژه برای شناسایی استعدادهای جدید در عرصه فیلمسازی هم محسوب می‌شود و از این منظر در رویدادی با مختصات و اهمیت جشنواره فیلم فجر، همواره بخش مربوط به آثار کارگردانان فیلم‌اولی، مورد توجه بوده است.

هر چند بخش «فیلم‌اولی‌ها» یا آنچه در برخی دوره‌ها با عنوان «نگاه نو» از بخش «سودای سیمرغ» منفک می‌شد، به‌صورت مستمر در این رویداد حضور نداشته و به‌خصوص در دوره‌های اخیر شاید حذف این بخش بوده‌ایم اما به تازگی مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره چهل‌ودوم در یک گفت‌وگوی رادیویی با اشاره به تعداد بالای تقاضا از سوی فیلم‌اولی‌ها، از احتمالی احیای این بخش با نظر هیأت انتخاب خبر داده است.

پیش از این سیمون سیمونیان به‌عنوان مدیر دبیرخانه جشنواره هم ضمن اشاره به ثبت ۱۰۶ تقاضا از سوی تهیه‌کنندگان فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره، اعلام کرده بود از این تعداد ۵۱ فیلم مربوط به کارگردانان فیلم‌اولی است و این آمار چیزی در حدود ۵۰ درصد فیلم‌های متقاضی را شامل می‌شود.

مسعود نجفی درباره میزان فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره نیز گفته است: به روال هر سال، برای بخش اصلی جشنواره ۲۰ فیلم در نظر گرفته شده است اما براساس آئین‌نامه اگر تعداد فیلم‌های بخش اول به تعدادی برسد که لازم به جداسازی در بخشی مستقل باشد بخش «نگاه نو» راه‌اندازی می‌شود، این روند تصمیمی است که باید از سوی هیأت انتخاب اتخاذ شود و تا پایان موعد مقرر یعنی نیمه دی ماه اعلام می‌شود.

تعدادی از فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر

جواد عزتی در مقام کارگردان «تمساح خونی» را به فجر می‌رساند

هر چند تعداد قابل توجهی از پروژه‌های مربوط به فیلمسازان فیلم‌اولی به دلیل گمنام بودن سازندگانشان، فرآیند تولید را در سکوت خبری طی می‌کنند و در ایام جشنواره است که نام آن‌ها بر سر زبان می‌افتد اما در جشنواره چهل‌ودوم و براساس اخباری که تا به امروز از تولید پروژه‌ها مخابره شده است، احتمالاً شاهد حضور چند فیلمساز فیلم‌اولی اما شناخته شده هم خواهیم بود.

جواد عزتی و بهرام افشاری ۲ بازیگر شناخته‌شده و تأثیرگذار سال‌های اخیر سینمای ایران محسوب می‌شوند که هر ۲ این روزها مشغول ساخت اولین فیلم بلند سینمایی خود در مقام کارگردان هستند. عزتی فیلم «تمساح خونی» را با تهیه‌کنندگی کامران حجازی در دست کارگردانی دارد و بهرام افشاری هم فیلم «هفتاد سی» را با تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان کلید زده است و تصویربرداری آن همچنان ادامه دارد.

از نکات مرتبط با پروژه بهرام افشاری، علاوه‌بر همکاری‌اش با تهیه‌کننده فیلم «فسیل» نقش‌آفرینی مشترکش با هوتن شکیبا است که می‌تواند نشان از حال و هوای متفاوت این کمدی اجتماعی داشته باشد.

تعدادی از فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر

هوتن شکیبا در اولین فیلم بهرام افشاری نقش‌آفرینی می‌کند

یکی دیگر از فیلمسازان نام‌آشنا در حوزه سینمای مستند که حالا با اولین فیلم بلند سینمایی خود برای حضور در فجر دورخیز کرده است، محمد شامحمدی است. شامحمدی که پیش‌تر تجربه‌های موفقی را در سینمای مستند داشت، فیلم سینمایی «مجنون» را به تهیه‌کنندگی عباس نادران کلید زده و این فیلم قرار است با روایتی از زندگی شهید مهدی زین‌الدین در جشنواره فجر رونمایی شود.

از میان دیگر کارگردانان فیلم‌اولی که خبرهای مربوط به تولید آثارشان رسانه‌ای شده است می‌توان به رضا کشاورز اشاره کرد. فیلمسازی که پیش‌تر در زمینه ساخت فیلم‌های کوتاه همکاری‌هایی با باشگاه فیلم سوره داشت و حالا با تهیه‌کنندگی محمدجواد موحد، اولین فیلم بلند سینمایی خود با نام «باغ کیانوش» را کلید زده است. این فیلم که اثری اقتباسی است، قرار است در جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر رونمایی شود.

شهرام حقیقت‌دوست بازیگر اصلی فیلم سینمایی «باغ کیانوش» است که در کنار بازیگرانی همچون عباس جمشیدی‌فر و علیرضا آرا در این فیلم ایفای نقش کرده است.

تعدادی از فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر

شهرام حقیقت‌دوست در نمایی از «باغ کیانوش»

فیلم سینمایی «آپاراتچی» هم یک فیلم اقتباسی و کمدی است که خبر رسیده قرار است به‌عنوان اولین تجربه کارگردانی قربانعلی طاهرفر، به جشنواره فیلم فجر برسد. این فیلم را سجاد نصرالهی تهیه کرده است و باید دید به‌عنوان یک فیلم کمدی می‌تواند در ویترین جشنواره فیلم فجر به چشم بیاید؟

هنوز نمی‌توان درباره همه ۵۱ فیلم‌اولی متقاضی حضور در جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر نظر قطعی داد و همان‌طور که اشاره شد هنوز بخش زیادی از این آثار در سکوت خبری در حال طی کردن فرآیند تولید هستند اما آنچه مشخص است، در این دوره از جشنواره، کنجکاوی نسبت به آثار کارگردان‌های فیلم‌اولی سهم ویژه‌ای در شکل‌دهی به حال و هوای جشنواره خواهد داشت و باید دید آیا این کنجکاوی‌ها به هیجان کشف استعدادهای جدید هم منتهی خواهد شد؟

اینستاگرام سینما شارپ
منبع
مهر

سینما شارپ

وب سایت سینما شارپ با هدف انتشار جدیدترین اخبار در حوضه‌های هنری که شامل:سینمای ایران، جهان، تئاتر، تلویزیون و نمایش خانگی ایجاد شده است که بتواند در کسری از زمان ممکن اخبار را به مخاطبان خود منتقل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا