سینمای ایران

برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر فعلا برای داوران

سیدمحمد مهدی طباطبایی‌نژاد دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در نشستی مجازی به تشریح جزییات برگزاری این رویداد پرداخت.

نشست رسانه‌ای سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، عصر امروز شنبه ۱۵ آذرماه با حضور سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره و مسعود نجفی مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی برگزار شد.

طباطبایی‌نژاد در ابتدای این نشست که به‌صورت مجازی و با کیفیت نه‌چندان مناسب برگزار شد. ضمن گرامیداشت یاد هنرمندان درگذشته سینمای ایران به‌واسطه ابتلا به کرونا و دیگر پیشکسوتان درگذشته صحبت‌های خود را آغاز کرد.

وی افزود: به‌واسطه همه‌گیری کرونا رویدادهای سینمایی در همه دنیا با چالش‌های بسیاری همراه بود. ستاد جشنواره فجر هم مثل همه جای دنیا با این محدودیت‌ها مواجه بود و رایزنی‌های بسیاری درباره گزینه‌های پیش رو با فعالان حوزه سلامت و هنرمندان فعال سینما مطرح شد.

دبیر جشنواره ادامه داد: استحضار دارید زمانی که بیماری کرونا در دنیا شروع شد. جشنواره‌ها به اعتبار تصمیمات‌شان رویکردهای متفاوتی داشتند. برخی شکل آنلاین رو انتخاب کردند که در کشور ما هم جشنواره کودک و یا فیلم کودک تهران و سینما حقیقت بخشی به‌صورت آنلاین برگزار کردند.

طباطبایی‌نژاد ادامه داد: انتخاب بهترین گزینه برای فجر انتخاب دشواری بود. از طرفی اولویت ما حفظ سلامت و عافیت همکاران سینما بود و از سویی جشنواره فجر نقطه امید است. ما به مردم می‌گوییم در خانه بمانید. محصول مصرفی او را هنرمندان باید تولید کنند. خیلی از فیلم‌های در دست تولید، به دلیل کرونا به تعویق افتادند و برخی متوقف شدند و با چالش‌های مالی روبه‌رو شد. این شرایط همه دست به دست هم داد تا تصمیم نهایی گرفته شود.

ساده‌ترین تصمیم تعطیلی جشنواره بود

وی افزود: ساده‌ترین تصمیم تعطیلی این جشنواره بود اما نمی‌دانستیم آیا این تصمیم بهترین تصمیم هم هست؟

دبیر جشنواره فجر تأکید کرد: گفتگوهای متعدد شد و در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم. ما در مرحله اول جشنواره را به دلیل رعایت سلامت همکاران، فقط برای داوران بخش‌های مختلف برگزار خواهیم کرد. یعنی اگر امروز تصمیم به برگزاری اختتامیه بگیریم جشنواره هیچ اکرانی نخواهد داشت و فقط داوران فیلم‌های داوری می‌کنند و سیمرغ‌ها اهدا خواهد شد.

وی افزود: اگر در روزهای پیش رو وضعیت سلامت رو به بهبودی برود، اولین گزینه ما این است که آثار کاندیدای هیأت داوران به عنوان فیلم‌های برگزیده برای مخاطب اهالی سینما و اصحاب رسانه و در مراحل بعد در صورت بهبود در سینماهای مردمی و با رعایت پروتکل‌ها اکران شود.

طباطبایی‌نژاد گفت: خیلی از جشنواره‌های جهانی هم که امروز فراخوان داده‌اند. شکل دقیق برگزاری را موکول به آینده کرده‌اند مثل جشنواره برلین. چاره‌ای هم جز این نیست و ما هم مثل باقی رویدادها عمل کردیم. جشنواره در موعد مقرر برگزار می‌شود و در روز ۲۲ بهمن همه برگزیده‌ها اعلام می‌شوند. اگر تا ۱۲ بهمن شرایط برای اکران اهالی سینما و اصحاب رسانه فراهم شد. در شکل کاملاً رعایت شده فیلم‌های برگزیده و منتخب اکران خواهد شد. اگر شرایط بهتر شد، عموم مردم هم با رعایت‌های بهداشتی می‌توانند فیلم‌ها را ببینند.

همه آثار متقاضی در بخش سودای سیمرغ داوری می‌شوند

سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در ادامه این نشست با اشاره به ویژگی‌های این دوره بر اساس فراخوان به حضور فیلم‌های اول فیلمسازان در بخش سودای سیمرغ اشاره کرد و گفت: بر اساساً فراخوان هیات داوران تمام آثار واجد شرایط حضور در جشنواره اعم از فیلم‌های حرفه‌ای و فیلم اول کارگردانان را در همه بخش‌ها مورد داوری قرار می‌دهد.

وی همچنین اظهار داشت: در این دوره هیات داوران این بخش از میان فیلم‌های مستند بلند (بالای ۷۰ دقیقه) حاضر در چهاردهمین جشنواره فیلم مستند سینماحقیقت، یک فیلم را به عنوان اثر برگزیده معرفی خواهند کرد و همچنین هیات داوران بخش فیلم‌های کوتاه از میان فیلم‌های کوتاه حائز شرایط (۳ تا ۱۵ دقیقه) حاضر در سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، یک فیلم را به عنوان اثر برگزیده معرفی خواهند کرد.

اینستاگرام سینما شارپ
منبع
مهر

سینما شارپ

وب سایت سینما شارپ با هدف انتشار جدیدترین اخبار در حوضه‌های هنری که شامل:سینمای ایران، جهان، تئاتر، تلویزیون و نمایش خانگی ایجاد شده است که بتواند در کسری از زمان ممکن اخبار را به مخاطبان خود منتقل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا