سینمای ایران

حذف هیأت انتخاب از «فیلم فجر» را به فال نیک بگیریم

مدیرکل دفتر جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل سازمان سینمایی معتقد است با حذف هیأت انتخاب از این دوره جشنواره فجر فرصت داوری برای همه آثار فراهم شده و این اتفاق را باید به فال نیک گرفت.

روح الله حسینی مدیرکل دفتر جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل سازمان سینمایی درباره برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: معتقدم برگزار نشدن جشنواره فیلم فجر چندان کمکی برای حل مسائل حوزه فرهنگ نمی‌کرد، در خبرها خوانده‌ام، در فرانسه که مهد فرهنگ، سینماها و جشنواره‌ها است، اهالی فرهنگ معترض هستند که همه جا صف‌های طولانی آدم‌ها را می‌بینیم که شامل مکان‌های مختلف می‌شود و تنها سینما و تئاتر است که در شرایط کرونایی تعطیل شده است.

وی تاکید کرد: در واقع این فرهنگ است که در دوره کرونا قربانی شده و آسیب دیده است.

حسینی ادامه داد: به همین دلیل برگزار نشدن جشنواره فیلم فجر را راه حل مناسبی در شرایط فعلی نمی‌دانم، اما اینکه جشنواره چگونه برگزار می‌شود، مسأله‌ای است که در شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر ابعاد مختلف آن در دست بررسی است.

وی در پاسخ به اینکه فیلم‌ها در این دوره توسط هیأت انتخاب، انتخاب نمی‌شوند. و مستقیم به داوری می‌روند، چه مشکلاتی را می‌تواند به همراه داشته باشد، نیز توضیح داد: معمولاً هیأت انتخاب با ملاحظات تشکیل شده و فیلم‌ها را انتخاب می‌کند، معتقدم اگر یک سال این فرصت فراهم شده که آن ممیزی خاص اعمال نشود، باید این اتفاق را به فال نیک گرفت.

مدیرکل دفتر جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل سازمان سینمایی بیان کرد: بسیاری از فیلمسازان فکر می‌کردند در منظومه جشنواره جایی ندارند، اما حالا فرصتی پیدا کرده‌اند که آثارشان داوری شود، من این مدل از برگزاری جشنواره فیلم فجر را می‌پسندم، در واقع این فرصتی برای کسانی است که خود را محق می‌دانستند که در جشنواره حضور داشته باشند و امسال کسی نیست که بخواهد آنها را حذف کند.

وی ادامه داد: اگر شخصاً قرار بود برای برگزاری جشنواره تصمیم بگیرم حتماً این روند را در دوره‌های بعدی نیز ادامه می‌دادم. در واقع با چنین شرایطی که فیلمسازان با این سختی‌ها و هزینه‌ها فیلم می‌سازند. حق دارند که فیلم‌هایشان در جشنواره فیلم فجر داوری شود. حال اینکه در داوری چه ملاحظات و معیارهایی در نظر گرفته می‌شود، هنوز مشخص نیست.

این مدیر سینمایی تاکید کرد: معتقدم باید از فرصت‌های این دوران استفاده شود تا اتفاقات خوبی رخ دهد.

حسینی در پایان و در جواب این سوال که جشنواره فیلم فجر با مخاطبان خود معنا پیدا می‌کند. امسال با حذف مخاطب چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ توضیح داد:  این مساله نکته مهمی است، به دلیل همین نکته است. که همیشه بین جشن و جشنواره آونگ وار حرکت می‌کردیم. جشن یعنی حضور مردم، بدون مخاطب عام جشنواره و جشن معنا ندارد، متأسفانه کرونا دست همه را بسته است. به همین دلیل ممکن است جشنواره بدون مخاطب آسیب جدی ببیند، اما اگر بخواهیم تنور جشنواره فیلم فجر گرم باشد و روشن بماند. شاید چاره‌ای جز برگزاری آن به این صورت نداشته باشیم. البته جشنواره «سینماحقیقت» محک خوبی برای چگونگی برگزاری جشنواره بود. و می‌توان با امیدواری بیشتری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را برگزار کرد.

اینستاگرام سینما شارپ
منبع
مهر

سینما شارپ

وب سایت سینما شارپ با هدف انتشار جدیدترین اخبار در حوضه‌های هنری که شامل:سینمای ایران، جهان، تئاتر، تلویزیون و نمایش خانگی ایجاد شده است که بتواند در کسری از زمان ممکن اخبار را به مخاطبان خود منتقل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا