موسیقی

حجت اشرف زاده ترانه های دهه‌های ۳۰ تا ۵۰ را می خواند

کنسرت‌ نمایش «ترانه‌های شرقی» به نویسندگی و کارگردانی جلال‌الدین دری، آهنگسازی پیمان خازنی و تهیه‌کنندگی البرز زارع و مرجان رضاخان به روی صحنه می‌رود.

البرز زارع، تهیه‌کننده ترانه‌های شرقی درباره چرایی تهیه این اثر گفت: من و همسرم که به عنوان دیگر تهیه‌کننده در این پروژه مشارکت دارد، از سال‌های دور علاقه بسیاری به موسیقی دهه ۳۰ تا ۵۰ داشتیم و در هر مکان و زمانی آثار این دهه را گوش می‌دادیم، دورانی که به حافظه تاریخ سپرده شده است ولی همچنان برای خیلی از ما بهترین و ماندگارترین ترانه‌ها هستند. با همین علاقه از طرف آقای قاسم جعفری (کارگردان سینما و تلویزیون) نمایشنامه‌ای در ستایش موسیقی دهه ۳۰ تا ۵۰ به قلم آقای جلال‌الدین دری به ما پیشنهاد شد. نمایشنامه با متن ترانه‌ها، ماجرا را برای من و همسرم جذاب‌تر کرد. با رابعه زند و پیمان خازنی از آهنگسازهای نسل امروز، جلساتی در مورد این اتفاق داشتیم که مشاوره خوبی به ما دادند. مهمتر از همه‌ اینها متن این اثر و اجرای این ترانه‌ها در دل جریانات تاریخی و سیاسی و اجتماعی آن دوره بود که برای ما ایرانی‌ها تبدیل به یک نشان شده است. با حجت اشرف زاده که دغدغه مشترکی برای این ترانه‌ها داشت  صحبت کردیم که پذیرفت در کنار ما باشد.

او ادامه داد: کنسرت نمایش ترانه‌های شرقی قصد دارد داستان‌هایی عاشقانه را، از کوران حوادثی که سال‌ها بر مردم ایران گذشته، روایت کند؛ بهانه‌ای برای اجرای این ترانه‌ها با آهنگسازی متفاوت پیمان خازنی و صدای حجت اشرف زاده. برای ما قابل پیش بینی نیست که چنین اتفاقی، با چه استقبالی از نسل جوان روبرو خواهد شد اما هر چه باشد، ستایش این دوران در دل یک کنسرت نمایش، از بهترین لحظات زندگی ما خواهد بود.

جلال‌الدین دری نویسنده این نمایشنامه، درباره‌ این اثر گفت: ترانه‌های شرقی ادای دینی است به موسیقی ایرانی در دوران شکوفایی خود. سال‌ها می‌گذرد و هنوز برخی از آثار آن دوران بی تاریخ و زمان به حیات خود ادامه می‌دهند. در این دوره شعرا و ترانه سرایان بزرگی به جامعه معرفی شدند و آهنگسازان بزرگی پا به عرصۀ هنر گذاشتند. این ترانه‌ها بدون شک در قلمرو تاریخ به خودی خود به یک نشانه بدل شده‌اند که گرامیداشت و یادآوری آن‌ها در این کنسرت نمایش اتفاق می‌افتد.

پیمان خازنی آهنگساز این اثر در پایان گفت: ترانه‌های شرقی یادآوری هنر هنرمندان بزرگ موسیقی ایرانی در دهه‌های ۳۰ تا ۵۰ است که شاهکارهای بزرگی را در موسیقی ما رقم زدند، آثاری که هنوز در میان مردم زمزمه می‌شود. وظیفه من و همکارانم است که با نگرشی تازه و بازنویسی جدید از آن آثار به ادامۀ حیات آنها در میان نسل جدید به ماندگاریشان کمک کنم. البته که در حال حاضر رفتن به سمت تنظیم تازه‌ای از چنین ترانه‌های ماندگاری کار دشوار و پیچیده‌ای است‌.

ترانه‌های شرقی از ۱۱ اسفند ماه جاری ساعت ۲۱ در پردیس تأتر شهرزاد به روی صحنه می‌رود و از ۱۴ اسفند در دو سانس ساعت ۲۰ و ۲۲ به روی صحنه خواهد رفت.

در این کنسرت نمایش نویسنده و کارگردان: جلال الدین دری، تهیه کنندگان: البرز زارع و مرجان رضاخان، بازیگران به ترتیب ورود به صحنه: رحیم نوروزی، شبنم قلی خانی، مهدی ابراهیمی، آزاده سیفی، صدف بهشتی، حسین میرزائیان، سعید زارعی، مهدیس هاشمی، رز زارع، امیرعلی دانایی، سمیرا حسینی، سپیده صباغ، خواننده صحنه: حجت اشرف‌زاده، آهنگساز: پیمان خازنی، مشاور تهیه کننده: محمد قدس، طراح صحنه: سعید یزدانی، طراح لباس: الهام شعبانی، طراح گریم: ملیسا احمدی، طراح گرافیک و عکاس: محمد صادق زرجویان، نوازنده پیانو: پیام سوری، نوازنده کمانچه: مجید مظاهری، نوازنده سازهای کوبه‌ای: مهدی ابراهیمی، دستیار اول کارگردان: سپیده صباغ، دستیار دوم کارگردان: پریسا ذوالفقاری و مهدی فرج‌وند، مدیر صحنه: هستی فرحی، امور تولید: امیرکورش اعرابی، طراح صدا: عرفان یزدی، روابط عمومی و امور رسانه: مریم شریعتی است.

اینستاگرام سینما شارپ
منبع
ایسنا

سینما شارپ

وب سایت سینما شارپ با هدف انتشار جدیدترین اخبار در حوضه‌های هنری که شامل:سینمای ایران، جهان، تئاتر، تلویزیون و نمایش خانگی ایجاد شده است که بتواند در کسری از زمان ممکن اخبار را به مخاطبان خود منتقل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا