تلویزیون

پخشِ تکراری «کلاه قرمزی» از شبکه دو

باوجود اعلام ویژه برنامه‌های نوروزی سیما برای سال جدید، خبری از تولید مجموعه جدید «کلاه قرمزی» نبود ولی باز هم بازپخش آن روی آنتن شبکه دو رفت.

کلاه قرمزی عروسکی بازیگوش و تنبل است. که از سال ۱۳۷۲ خلق شد. او اولین بار در برنامه «جغجغه و فرفره» به عنوان مهمان حضور داشت. ولی باتوجه به استقبال مخاطب حضورش در آن برنامه همیشگی شد. تا اینکه در سال ۱۳۷۳ با فیلم «کلاه قرمزی و پسر خاله» وارد دنیای سینما شد. و مردم را در هر سنی به آنجا کشاند.

دومین فیلم سینمایی او با عنوان «کلاه قرمزی و سروناز» در سال ۱۳۸۳ ساخته شد. که آهنگ‌های و شعرهای به یادماندنی آن با شنیدن نامش نیز در گوشمان زمزمه می‌شود. در نهایت کلاه قرمزی حضورش در سینما را در سال ۱۳۹۱ با «کلاه قرمزی و بچه ننه» به پایان رساند.

همچنین باید گفت این عروسک در سال ۱۳۸۵ حضور در شبکه نمایش خانگی را هم با مجموعه‌ای چهار اپیزودی با نام «کلاه قرمزی در فرنگ» تجربه کرد.

در ادامه «کلاه قرمزی» به عنوان یک مجموعه‌ تلویزیونی حیاتش را به کارگردانی ایرج طهماسب و تهیه‌کنندگی حمید مدرسی آغاز کرد و از سال ۸۸ تا ۹۷ روی آنتن شبکه دو سیما رفت. و در این مدت به عنوان یکی از پر مخاطب‌ترین سریال‌های سیما شناخته شد.

شخصیت‌های اصلی این مجموعه کلاه قرمزی، پسر عمه‌زا، پسر خاله و… است. که به تدریج شخصیت‌های دیگری نیز به آن‌ها اضافه شد. که محبوبیت هر یک از آنها کمتر از عروسک های قدیمی تر نبود.

کلاه قرمزی از سال ۸۸ تا ۹۴ به صورت مستمر روی آنتن رفت. ولی به مرور زمان حاشیه‌های آن نیز همچون شخصیت‌هایش بیشتر می‌شد. حاشیه‌هایی که به عنوان درگیری مالی میان تیم تولید مجموعه و مدیران شبکه شناخته می‌شود. ولی هنوز درباره این اتفاقات شفاف‌سازی‌ رسمی‌ نشده است.

سال ۹۲ سرآغاز حواشی و مشکلات مالی برنامه شد. که تولید آن را به تاخیر انداخت اما باز هم متوقف نشد. و سر وقت روی آنتن شبکه بود. پس از آن در سال ۹۳ رقم قرارداد مجموعه و شبکه که یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود فاش شد. و واکنش‌های زیادی را برانگیخت.

البته باید گفت نبود شخصیت‌های مثبت در این دوره از برنامه انتقادهایی را برانگیخت و شاید برایتان جالب باشد. که فعالان حقوق زنان هم «کلاه قرمزی» را برنامه‌ای مردسالاری توصیف کردند.

سال ۱۳۹۵ اثری از آن در برنامه‌های سیما وجود نداشت. و این اتفاق باز هم به دعواهای مالی بازمی‌گشت. مشکلاتی که علاقه مخاطب را بی اهمیت جلوه داده و مسائل مالی را مهم‌تر.

در همین میان حمید جبلی نیز به عنوان یکی از پدیدآوردندگان اثر اعلام کرد. از ادامه همکاری با پروژه منصرف شده است. البته این مساله پس از سکوت سه ساله و تولید «کلاه قرمزی» در سال ۹۷ منتفی شد.

سال ۱۳۹۷ آخرین سال تولید «کلاه قرمزی» بود و هنوز علت اصلی پشت کردن شبکه دو و تیم تولید به نیاز و اعتماد و همراهی سالیان سالِ مردم مشخص نشده است. البته سال‌های گذشته روزنامه جوان در گزارشی اعلام کرد. که سازنده‌های آن درآمد همه آگهی‌های پیرامون پخش برنامه را خواهان هستند. و تلویزیون با این موضوع مخالفت کرده. و همین مساله علت اصلی توقف برنامه است. البته از طرفی دیگر گفته می شد. که شبکه دو و تلویزیون هم رفتار مناسبی با خالقان این برنامه مردم پسند که سالها برای مردم زحمت کشیده بودند. ندارند.

البته در سال‌های اخیر نیز شنیده‌هایی حاکی از پادرمیانی مرضیه برومند برای ادامه تولید وجود داشت. که مشخصا به جایی نرسیده است.

به نظر می‌رسد. اختلاف ها و دلخوری های میان شبکه دو و تهیه‌کننده، بر تولید یک اثر موفق و مورد علاقه مخاطب در سال‌هایی که تلویزیون از رونق افتاده است. اثرگذار بوده و قرار نیست. دیگر «کلاه قرمزی» و دوستانش را روی آنتن مشاهده کنیم و چند سالی است. که تکرار این برنامه به شکل تکراری پخش می شود. و این کار احتمالا آنقدر ادامه پیدا می کند. تا این عروسک های دوست داشتنی و برنامه جذابشان از چشم مردم بیفتد.

اینستاگرام سینما شارپ
منبع
صبا

سینما شارپ

وب سایت سینما شارپ با هدف انتشار جدیدترین اخبار در حوضه‌های هنری که شامل:سینمای ایران، جهان، تئاتر، تلویزیون و نمایش خانگی ایجاد شده است که بتواند در کسری از زمان ممکن اخبار را به مخاطبان خود منتقل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا