نمایشنامه جدید حمید جبلی «سوسمار» در تئاتر شهر

حمید جبلی، نویسنده، صداپیشه و بازیگر تئاتر بابیان اینکه دلتنگ تئاتر شده‌ام و می‌خواهم در حد توانم کارهایی انجام دهم، گفت همه‌کاره هیچ‌کاره به من می‌گویند.

نشست پژوهشی «گذری بر درام‌نویسی ایرانی از میرزاآقا تبریزی تا درام‌نویسان معاصر» با نگاهی به نمایشنامه «سوسمار» حمید جبلی  روز جمعه سوم شهریور ۱۴۰۲ با همکاری مؤسسه فرهنگی اوسان در مجموعه فرهنگان قریب برگزار شد.

حمید جبلی بازیگر، کارگردان، نویسنده، صداپیشه، محمد رحمانیان نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر، رحمت امینی نمایشنامه‌نویس، کارگردان و پژوهشگر و میترا علوی‌طلب پژوهشگر تئاتر و مدرس دانشگاه در این نشست که با مدیریت علی کریمی پژوهشگر ادبیات برگزار شد، حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، حمید جبلی ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران در نشست گفت: همه‌کاره هیچ‌کاره به من می‌گویند. ما بچه‌های قدیم کانون که از دهه ۵۰ در کلاس‌های این مجموعه شرکت می‌کردیم در همه زمینه‌های هنری تجربه کسب کردیم. شاید به خواسته خودم بوده که ۲ دهه از تئاتر دور بوده‌ام ولی خیلی زیاد دلتنگ تئاتر شده‌ام و دوباره می‌خواهم کارهایی در حد توانم انجام دهم.

وی ادامه داد: من از دهه ۶۰ عکاسی تئاتر می‌کردم و به واسطه آتیلا پسیانی در گروه «تئاتر بازی» بودم و اصلاً روابطم با تئاتر قطع نشده بود.

جبلی یادآور شد: تئاتر و ادبیات نمایشی همیشه بر هنرها تأثیرگذار بوده است. سینما نیز قصه‌گویی را از نمایش الهام می‌گیرد و به شکل امروزی نمایان می‌شود. به‌نظرم هیچ هنری نیست که بر دیگری تأثیر نداشته باشد.

محمد رحمانیان دیگر سخنران این نشست درباره جبلی گفت: حمید جبلی همیشه برایم عجیب بود. وقتی نخستین کارهایش را دیدم برایم سوال شد که آدمی که آثار طنز زیادی در کارنامه هنری خود دارد چرا این‌قدر تلخ‌اندیش است.

وی افزود: جبلی در عکاسی، کارگردانی و نویسندگی بسیار درخشان است و به‌نظرم هرجایی که بوده اثری از خود باقی گذاشته است و این رسالت هنرمند است.

رحمانیان اظهار کرد: در نمایشنامه جدید حمید جبلی یعنی «سوسمار» ردپای تئاتر ابزورد و جهان واقعی کاملاً مشهود است. به نظرم این نمایش برای مخاطب بسیار جذاب خواهد بود و جسارت را در فضای فانتزی و واقعی جبلی می‌توان دید.

میترا علوی‌طلب در ادامه این نشست گفت: قدمت نمایشنامه‌نویسی در ایران به اندازه یونان نیست و حدود ۱۷۰ سال از عمر آن می‌گذرد. از سال ۱۲۲۹ هجری شمسی که آخوندزاده اولین نمایشنامه‌اش را می‌نویسد تا سال ۱۳۲۱ که دوران پهلوی اول است ما شاهد دوران تکوین نمایشنامه‌نویسی در ایران هستیم. در این دوران امر قدیمی و سنتی دیگر قابل‌پذیرش نیست و از طرفی رویارویی با امر جدید کمی هراسناک بوده است. در نتیجه نویسندگان شروع به نوشتن کرده و نمایشنامه‌هایی خلق می‌کنند که از یک‌طرف نقد به سنت و از طرفی دیگر نقد به مدرنیته است. برای مثال اوج این مواجه با هر ۲ سوی سکه را در نمایشنامه‌هایی مانند «جعفرخان از فرنگ برگشته» نوشته حسن مقدم و یا آثار صادق هدایت و میرزاده عشقی می‌بینیم.

وی ادامه داد: نمایشنامه «سوسمار» هم به نظر من به فرهنگ‌عامه می‌پردازد. همچنین وجود جهانی تمثیلی در این نمایشنامه می‌بینیم. جهانی که گاهی هم ممکن است هراس‌آور باشد.

رحمت امینی نیز که در مقام کارگردان نمایشنامه «سوسمار» را از ۶ شهریور روی صحنه می‌برد، این نمایشنامه را امتداد درام ایرانی دانست و گفت: در این اثر نمایشی شاید تماشاگر در صحنه‌هایی قهقهه بزند اما تلاش ما براین بوده که اثر به سمت کمدی شدن پیش نرود.

وی ادامه داد: من امیدوارم که آقای جبلی بعد از اجرای نمایش «سوسمار» به چاپ این نمایشنامه نیز فکر کند تا همگان بتوانند از این متن استفاده کنند.

این کارگردان تئاتر اظهار کرد: حمید جبلی علاوه بر اینکه نمایشنامه‌نویس «سوسمار» است، از آغاز همراه ما بودند و بسیار در روند تمرین‌ها کمک و ایده به گروه داده است.

نمایش «سوسمار» از روز دوشنبه ۶ شهریور ساعت ۲۰:۱۵ با مدت‌زمان ۶۰ دقیقه اجرای خود را در تالار چهارسو تئاتر شهر آغاز می‌کند.

منبع
مهر
خروج از نسخه موبایل