سینمای جهان

نگاهی به روزنامه‌نگاری با فیلم «همه مردان رییس جمهور»

به بهانه روز خبرنگار به یکی از مشهورترین فیلم های با موضوع خبرنگاری نگاهی انداخته ایم.

روز ۱۷ مرداد (۸ آگوست) در ایران به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است به بهانه این روز به معرفی یکی از مشهورترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع خبرنگاری با فیلم «همه مردان رییس جمهور» نگاهی انداخته ایم البته از قضا روز تولد ستاره نقش اصلی این فیلم یعنی داستین هافمن نیز با روز خبرنگار در ایران همزمان شده است.

«همه مردان رییس جمهور» (۱۹۷۶) اثر درخشان آلن جی.پاکولا با بازی رابرت ردفورد و داستین هافمن و با فیلمنامه ای از ویلیام گلدمن، یکی از مشهورترین فیلم های سینما درباره روزنامه نگاری و خبرنگاری است.

داستان «همه مردان رییس جمهور» بر اساس ماجرای واقعی رسوایی واترگیت ساخته شده است؛ ماجرایی که در ۱۷ ژوئن ۱۹۷۲ در دوره ریاست جمهوری ریچارد نیکسون از ستاد فرماندهی دموکرات‌ها در واشینگتن با دستگیری پنج سارق با وسایل مدرن استراق سمع آغاز می‌شود و با ورود دو روزنامه نگار نشریه واشینگتن پست یعنی باب وودوارد (رابرت ردفورد) و کارل برنستاین (داستین هافمن) وارد مرحله تازه‌ای می‌شود.

ماجرای واقعی واترگیت اینگونه است که در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا شماری از ماموران پیشین اف‌بی‌آی وارد ساختمان هتل واترگیت محل استقرار ستاد انتخاباتی حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا می شوند و دستگاه‌های شنود کار می گذارند و سپس اسناد و مدارکی را برای اهداف مختلف به سرقت می برند.

این اقدام غیرقانونی ماموران پیشین اف‌بی‌آی با پیدا شدن یک نوار توسط یک مامور حراست هتل به‌طور تصادفی لو رفت و روزنامه واشینگتن پست به سردبیری بنجامین سی. بردلی از طریق دو تن از روزنامه‌نگاران خود به نام‌های باب وودوارد و کارل برنستاین آن را به اطلاع افکار عمومی‌ می رسانند. کار وودوارد و برنستاین در حرفه خبرنگاری و روزنامه نگاری چنان تحسین برانگیز بود که جین رابرتز چهره کهنه کار روزنامه نگاری، گزارش این دو روزنامه نگار را شاید بزرگترین تلاش خبرنگاری در همه دوران ها خواند.

«همه مردان رییس جمهور» در زمان اکرانش در سال ۱۹۷۶ از سوی راجر ایبرت منتقد نامدار نشریه شیکاگو سان تایمز امتیاز ۳ و نیم از ۴ را دریافت کرد. ایبرت فیلم پاکولا را تیزبینانه ترین مطالعه درباره کار روزنامه نگاران در یک فیلم بلند سینمایی خواند. «همه مردان رییس جمهور» در گیشه سال ۱۹۷۶ به فروش قابل توجه ۷۰٫۶ میلیون دلار دست پیدا کرد و توانست ۴ جایزه اسکار آن سال را نیز دریافت کند.

اینستاگرام سینما شارپ
منبع
صبا

سینما شارپ

وب سایت سینما شارپ با هدف انتشار جدیدترین اخبار در حوضه‌های هنری که شامل:سینمای ایران، جهان، تئاتر، تلویزیون و نمایش خانگی ایجاد شده است که بتواند در کسری از زمان ممکن اخبار را به مخاطبان خود منتقل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا