سینمای جهان

ادای احترام دمین شازل به ویلیام فریدکین فقید در ونیز

دمین شازل با اولین نمایش «محاکمه نظامی شورش کین» در جشنواره فیلم ونیز به ویلیام فریدکین ادای احترام کرد و او را نترس خواند.

به نقل از ورایتی، دمین شازل در یک سخنرانی تاثیرگذار در جشنواره فیلم ونیز، جایی که آخرین فیلم فریدکین «محاکمه نظامی شورش کین» در خارج از بخش رقابتی با تشویق گرم به نمایش درآمد، به کارگردان بزرگ فقید ویلیام فریدکین ادای احترام کرد.

فریدکین به تازگی (۷ آگوست) در لس‌آنجلس در ۸۷ سالگی درگذشت و این فیلم آخرین فیلمی است که وی به پایان رساند. در این فیلم کیفر ساترلند در نقش ستوان کوئیگ بازی می‌کند که برای شورش و گرفتن فرماندهی از ناخدای کشتی که احساس می‌کند عملکرد ذهنی ناپایداری دارد و هم کشتی و هم خدمه آن را به خطر می‌اندازد، محاکمه می‌شود.

شازل که ریاست هیات داوران جشنواره ونیز امسال را بر عهده دارد، گفت: زمانی که اولین بار نام بیلی فریدکین را شنیدم بچه بودم و این نام مرا پر از ترس کرد.

وی افزود: احتمالاً «جن‌گیر» به ذهنم متبادر می‌شد. هنوز فیلم را ندیده بودم، اما حروفی را که با آن عنوان فیلم نوشته شده بود، دیده بودم و صدایی که کلمه «فریدکین» را ادا می‌کرد به نظرم تاریک‌ترین و ممنوع‌ترین بخش‌های تخیل را به من نشان می‌داد.

شازل اضافه کرد: چیزهایی که الهام بخش کابوس‌های شبانه برای بقیه زندگی می‌شوند …

در ادامه او گفت: بنابراین برای من ویلیام فریدکین به معنای ترس بود. اما امروز به نام او فکر می‌کنم و به عشق فکر می‌کنم. من به عشق به سینما، عشق به همه هنرها و این که چگونه هنرها می‌توانند یکدیگر را تکمیل کنند، فکر می‌کنم. این بینش که سینما جدا نیست و به شکلی جدایی‌ناپذیر با موسیقی، ادبیات، نقاشی و اپرا پیوند خورده است.

شازل در ادامه از دیدارش با این کارگردان آن هم زمانی که تازه فیلمسازی را شروع کرد و فیلم «ضربه شلاق» را در سال ۲۰۱۴ ساخت یاد کرد و گفت: من به مهربانی و سخاوتی که او به من نشان داد، فکر می‌کنم. من هرگز تجربه کشف این امر را فراموش نمی‌کنم که مردی که سازنده فیلم‌هایی بود که بی‌رحمانه به قلبم فشار می‌آوردند، مانند «جادوگر»، «ارتباط فرانسوی»، «کروز» و «جو قاتل»، شخصی بسیار گرم، بسیار خوش‌آمدگو، شیرین، فروتن و دوست داشتنی بود.

وی با تاکید بر اینکه این دیدار یکی از افتخارات بزرگ زندگی‌اش است، ادامه داد: به نظر می‌رسد ما فریدکین را زمانی از دست دادیم که بیشتر از همیشه به او نیاز داشتیم. او به تمام معنا نترس بود. در فیلم‌های او این حس را به دست می‌آورید که یک فیلمساز و شخصیت‌هایش تا مرزهای ممکن می‌روند و حتی از آن‌ها می‌گذرند.

مراسم بزرگداشت ویلیام فریدکین در ونیز همچنین شامل ادای احترامی از سوی آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره و آنابل دان که تهیه فیلم آخر وی را برعهده داشت، بود.

این فیلم از کمپانی «ریپابلیک پیکچرز» بر مبنای نمایشنامه برنده جایزه پولیتزر نوشته هرمون ووک ساخته شده است. با اقتباس از این داستان پیش از این در سال ۱۸۵۴ فیلمی توسط ادوارد دیمیتریک با بازی همفری بوگارت در نقش کوئیگ و همچنین یک فیلم تلویزیونی به کارگردانی رابرت آلتمن در سال ۱۹۸۸ ساخته شده است.

این فیلم قرار نیست اکران سینمایی داشته باشد و در پارامونت پلاس پاییز امسال به صورت آنلاین در دسترس خواهد بود.

اینستاگرام سینما شارپ
منبع
مهر

سینما شارپ

وب سایت سینما شارپ با هدف انتشار جدیدترین اخبار در حوضه‌های هنری که شامل:سینمای ایران، جهان، تئاتر، تلویزیون و نمایش خانگی ایجاد شده است که بتواند در کسری از زمان ممکن اخبار را به مخاطبان خود منتقل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا