سینمای جهان

۷ نکته درباره سریال بحث برانگیز «تاج»

سریال «تاج» در حالی تاریخ خاندان سلطنتی بریتانیا را به تصویر می‌کشد که هر چه به زمان حال نزدیک‌تر می‌شود، بحث برانگیزتر شده و از سوی سیاستمداران هم واکنش‌هایی را به همراه داشته است.

سر جان میجر ـ نخست وزیر سابق بریتانیا ـ و جودی دنچ ـ بازیگر بریتانیایی ـ نسبت به دقت و صحت سریال «تاج» شک کرده‌اند و نتفلیکس در دفاع از ساخته خود آن را یک درام خیالی دانسته است. نتفلیکس برای اینکه از خود سلب مسوولیت کند و به عنوان راه فراری برای گریز از انتقادها، تأکید کرده که سریال «تاج» صرفا الهام گرفته از واقعیت‌هاست.

در ادامه این گزارش، بی بی سی عربی، هفت نکته درباره فصل پنجم سریال «تاج» که بحث برانگیز بوده را مرور کرده است.

دشواری تشخیص خیال از واقعیت

ملکه الیزابت با بازی ایملد استنتون
ملکه الیزابت با بازی ایملد استنتون

هر چقدر که سریال «تاج» به زمان حال نزدیک‌تر می‌شود اهمیت تشخیص حقیقت از خیال یا واقعیت تحریف شده بیشتر می‌شود.

فصل پنجم سریال در دهه ۹۰ از قرن گذشته میلادی می‌گذرد؛ زمانی که ملکه الیزابت با بازی ایملد استنتون اواسط دهه شصت زندگی خود را می‌گذراند. رابطه‌های فرزندانش با شکست مواجه می‌شود و  موضوعی که بحث برانگیز شده این است که در سریال به رابطه عاطفی شاهزاده فیلیپ با زنی که ۳۲ سال از او کوچک‌تر بود اشاره شده است.

دوک ادینبرو با بازی جاناتان پرایس، در یک صحنه به ملکه ناامیدی خود از ازدواجشان را اعلام می‌کند. بی بی سی چنین آورده است که، «سریال «تاج» آنقدر باورپذیر است که تشخیص خیال از واقعیت برای بیننده دشوار است. در شرایطی که بسیاری از حقایق خاندان سلطنتی ناشناخته و در هاله‌ای از ابهام باقی می‌ماند، داستان‌های خیالی سریال می‌تواند جاهای خالی را پر کند و برای بسیاری واقعی و باورپذیر به نظر برسد.»

نخست وزیر ناراضی

 جان میجر با بازی جانی لی میلر
جان میجر با بازی جانی لی میلر

جان میجر ـ نخست وزیر وقت بریتانیاـ به فصل پنجم سریال واکنش انتقادی داشته و به خاطر اشاره به اینکه پرنس چارلز قصد داشته ملکه را مجبور به کناره گیری از قدرت کند، آن را «مزخرفاتی بدخواهانه» توصیف کرده است.

هر چند شخصیت او در سریال با بازی جانی لی میلر به خوبی نمایش داده شده و او در جریان سریال مورد توجه ملکه و قشر فرهیخته مملکت است.

درخشش الیزابت دبیکی

پرنسس دایانا و پرنس چارلز با بازی الیزابت دبیکی و دومینیک وست
پرنسس دایانا و پرنس چارلز با بازی الیزابت دبیکی و دومینیک وست
صدای مردد، سری خم شده، نگاهی شرمگین از میان مژه‌ها، لباس‌های خاص و مدل موی کوتاه که همگی ویژگی‌های مشخص پرنسس دایانا است که توسط الیزابت دبیکی (بازیگر) به خوبی اجرا شده است. این در حالی است که دومینیک وست در نقش پرنس چارلز ظاهر شده واضح است که ظاهر او از پرنس چارلز واقعی جذاب‌تر و خیره‌کننده‌تر است.

نقش «بی بی سی» در فصل پنجم

بی بی سی در فصل پنجم سریال «تاج» یکی از موضوعات اساسی است. اعتماد ملکه به سرویس پخش همگانی عمومی بریتانیا و از طرفی مصاحبه جنجالی دایانا با برنامه «پانوراما»، از موضوعات مورد توجه در این فصل است. بی بی سی گفته بود که دیگر هرگز این مصاحبه را پخش نخواهد کرد اما صحنه‌هایی از آن در سریال بازسازی شده است. در این فصل به ظهور شبکه‌های ماهواره‌ای نیز پرداخته شده است.

ملکه در برابر تغییر تلویزیونش مقاومت می‌کند اما شاهزاده ویلیام به او می‌گوید اگر دیش ماهواره داشته باشد می‌تواند هر وقت که خواست شبکه مسابقات اسب دوانی را تماشا کند.

هزینه هنگفت ساخت سریال «تاج»

هزینه هنگفت ساخت سریال «تاج»
هزینه هنگفت ساخت سریال «تاج»

گفته می‌شود که هر قسمت از سریال «تاج» حدود ۱۰ میلیون پوند استرلینگ هزینه دارد. هر چند که پیتر مورگان ـ نویسنده سریال ـ این موضوع را رد کرده است. اما در این فصل باز هم مسئله بودجه بالای سریال مطرح شده است. ماشین‌های گران‌قیمت و قصرهای سلطنتی، در صحنه‌هایی از سریال توجه مخاطبان را جلب می‌کند.

بریتانیا در گذشته زندگی می‌کند؟

سریال «تاج» نگاه جامعی به بریتانیا داشته است اما شاید فقط به چیزهایی پرداخته که مردم به آن اعتقاد دارند.

سریال شکوه سلطنتی بریتانیا را به نمایش گذاشته است. شام‌های مجلل، سرگرمی‌های اعیانی و نیز اخلاق پسندیده انگلیسی‌ها به رخ بیننده کشیده شده است. این تصویر برای برخی این نگاه را به همراه دارد که بریتانیا کشوری است. که غرق در شکوه گذشته خود است اما برای برخی نیز یادآور تاریخ غنی این کشور اروپایی است.

پیچیدگی شخصیت‌های سریال

پیچیدگی شخصیت‌های سریال
پیچیدگی شخصیت‌های سریال

انسان موجودی پیچیده است. و شخصیت‌های سریال «تاج» هم از این موضوع مستثنی نبوده‌اند.

بی بی سی مدعی است: موضوعی که مورد بحث است این است که رابطه شاهزاده چارلز ـ پادشاه کنونی بریتانیا ـ با همسر سابقش پرنسس دایانا و نیز تلاشش برای تثبیت نقش خود در خاندان سلطنتی ناعادلانه در سریال «تاج» تصویر شده است.

در فصل پنجم مهارت پیتر مورگان در به تصویر کشیدن پیچیدگی شخصیت انسان‌ها از چشم مخاطب دور نمی‌ماند.

اینستاگرام سینما شارپ
منبع
ایسنا

سینما شارپ

وب سایت سینما شارپ با هدف انتشار جدیدترین اخبار در حوضه‌های هنری که شامل:سینمای ایران، جهان، تئاتر، تلویزیون و نمایش خانگی ایجاد شده است که بتواند در کسری از زمان ممکن اخبار را به مخاطبان خود منتقل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا