سینمای جهان

فیلم اکشن کره‌ای «قیام» با تهیه‌کنندگی نتفلیکس، جشنواره بوسان را آغاز می‌کند

انتخاب فیلمی از نتفلیکس برای افتتاحیه جشنواره بوسان بحث‌برانگیز است، اما برنامه‌ریزان تاکید می‌کنند حمایت از سینمای مستقل همچنان ادامه دارد.

به گزارش سینما شارپ، برنامه‌ریزان جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان، فیلم اکشن هیجان‌انگیز «قیام» را به‌عنوان فیلم افتتاحیه این رویداد انتخاب کرده‌اند. این فیلم با بازیگران برجسته کره‌ای ساخته شده و نه از یک استودیوی سنتی کره‌ای، بلکه از نتفلیکس، پلتفرم پخش جهانی که هم صنعت محتوای کره را مختل کرده و هم به آن رونق داده، آمده است.

انتخاب این فیلم که اکران سینمایی ندارد و طی چند هفته آینده به‌صورت آنلاین در دسترس خواهد بود، باعث انتقادات زیادی شده است. اما مسئولین جشنواره با اشاره به این نکته که سال‌هاست برنامه‌های تلویزیونی را نیز در برنامه خود قرار می‌دهند و همچنین مراسم اهدای جوایزی را برگزار می‌کنند که به فیلم‌ها، سریال‌های تلویزیونی و محتوای آنلاین اختصاص دارد، این انتقادات را رد کرده‌اند.

در یک نشست خبری برای معرفی فیلم افتتاحیه در روز چهارشنبه، پارک دوسین، برنامه‌ریز جشنواره، در پاسخ به این انتقادات گفت: “اول از همه، از تماشای فیلم لذت بردم و توانستم فرمت را فراموش کنم. دوم، فیلم‌های مستقل همیشه انتخاب ما برای شب افتتاحیه بوده‌اند. اما شاید وقت آن باشد که تغییری ایجاد کنیم. فیلمی که به وضوح محبوبیت بیشتری دارد را امتحان کنیم. ما فکر کردیم ارزش امتحان کردن دارد.”

کارگردان فیلم، کیم سانگ-من، نگرشی حتی آرام‌تر داشت. او گفت: “ما همه می‌دانیم که صنعت فیلم در حال حاضر دوران سختی را می‌گذراند. اما این یک روند طبیعی است. اینطور نیست که صنعت فیلم ناپدید شود.”

با این وجود، اوضاع ناخوشایند گیشه‌های کره و قدرت مختل‌کننده پلتفرم‌های استریم محلی و بین‌المللی، انتخاب این فیلم را به یک انتخاب بحث‌برانگیز تبدیل کرده است.

تولید پرهزینه این فیلم به شدت به هنر و تجربه صنعت فیلم‌سازی کره تکیه دارد. پارک چان-ووک، کارگردان فیلم‌های معروف «اولدبوی» و «همدردی برای آقای انتقام»، هم‌نویسنده فیلمنامه و تهیه‌کننده این اثر بوده است. این فیلم همچنین بازیگران بزرگی چون کانگ دونگ-وون (بازیگر فیلم‌های «شبه‌جزیره» و «دلال») در نقش یک برده شورشی و پارک جونگ-مین (بازیگر سریال «هل‌باند» و فیلم «تصمیم به ترک») را در نقش‌های اصلی خود دارد.

هرچند پارک چان-ووک در رویداد خبری بوسان حضور نداشت، اما نقش بزرگی در فرآیند ساخت فیلم ایفا کرد. کیم در این باره گفت: “او به ندرت در صحنه حضور داشت، اما هنر و جزئیات فیلمنامه‌اش نقش بزرگی در فیلم داشتند. نحوه نوشتن دیالوگ‌هایش برای ما احساسات و هیجانات واقعی را به ارمغان آورد.”

با این حال، این رویداد خبری به طور مداوم به خاستگاه نتفلیکسی فیلم بازمی‌گشت. پارک دوسین پس از پاسخ دادن به چندین سوال درباره نتفلیکس، گفت: “می‌خواهم روشن کنم که موضع بوسان به عنوان حامی فیلم‌های مستقل تغییر نکرده است.”

او افزود: “می‌دانم که این موضوع جنجالی است. اما شاید باید خود جنجال را زیر سوال ببریم. آیا اندازه صفحه نمایش واقعاً معیار اصلی برای قضاوت در مورد فیلم بودن یا نبودن یک اثر است؟”

سینما شارپ

وب سایت سینما شارپ با هدف انتشار جدیدترین اخبار در حوضه‌های هنری که شامل:سینمای ایران، جهان، تئاتر، تلویزیون و نمایش خانگی ایجاد شده است که بتواند در کسری از زمان ممکن اخبار را به مخاطبان خود منتقل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا