سینمای جهان

شان بیکر از کمبود فیلم‌های غیرابرقهرمانی در سینماهای امروز انتقاد می‌کند

شان بیکر از رواج فیلم‌های ابرقهرمانی و اکشن انتقاد کرده و خواستار بازگشت فیلم‌های بزرگسالانه و داستان‌محور به سینماها شد.

به گزارش سینما شارپ، با نزدیک شدن زمان اکران فیلم جدید شان بیکر به نام Anora، که برنده جایزه نخل طلای کن شده است، او فیلمی ساخته که می‌تواند مخاطبان قابل توجهی در سینماها جذب کند. امیدواریم که کمپانی نئون (Neon) بتواند به خوبی از آن حمایت کند.

Anora فیلمی کاملاً اورجینال است و در دنیای امروز، چنین آثاری به شدت کمیاب هستند. گزارش اخیر نشان می‌دهد که بیش از 50 درصد از فیلم‌های بزرگ استودیوهای هالیوودی برای سال آینده، بر اساس IP (دارایی‌های معنوی از پیش موجود) ساخته می‌شوند که آماری ناامیدکننده است. بیکر در مصاحبه‌ای با The Associated Press گفت که دلش برای روزهایی تنگ شده که فیلم‌هایی مانند Anora به وفور در سینماها به نمایش در می‌آمدند.

بیکر در این مصاحبه می‌گوید: «فیلم‌های بزرگسالانه کجا هستند؟ آن‌هایی که داستان‌های انسانی دارند، بدون انفجار و ابرقهرمان یا ترسناک بودن؟ این فیلم‌ها کجا رفته‌اند؟ این روزها وجود ندارند یا بسیار کم و پراکنده هستند. باید مخاطبان را به یاد بیاوریم که چنین آثاری هم به اندازه فیلم‌های بزرگ و پرفروش ارزش دیده شدن در سینماها را دارند.»

ریچارد لینکلیتر، کارگردان مشهور، نیز اخیراً اظهار کرده که استودیوها «فقط برای کودکان 12 ساله فیلم می‌سازند.» لینکلیتر به درستی می‌گوید که فرهنگ سینما به سمت کودکان متمایل شده و فیلم‌ها برای بزرگسالان دیگر چالش‌برانگیز نیستند. علاقه اصلی بازار به سمت سینمای پیچیده و مخاطب‌محور رفته است.

بیکر معتقد است که بسیاری از ما دوست داریم به روزهایی برگردیم که سینما جایگاه ویژه‌ای داشت و فیلم‌های غیراقتباسی با تمرکز بر شخصیت‌ها، نه ابرقهرمان‌ها، در سینماها نمایش داده می‌شدند و پول‌ساز هم بودند. این فیلم‌ها اغلب دارای بودجه متوسط و داستان‌هایی انسانی و قوی بودند، نه محصولات مرتبط با IP.

امروزه، علاقه‌مندان به فیلم‌های هوشمندانه و بزرگسالانه، بیشتر در پلتفرم‌های استریمینگ به دنبال این آثار هستند. جایی که نمایش‌های تلویزیونی و فیلم‌های با بودجه متوسط می‌توانند به راحتی مخاطبان خود را پیدا کنند. در حالی که استودیوهای بزرگ به ساخت فیلم‌هایی با بودجه بالا ادامه می‌دهند.

بیکر معتقد است که تا زمانی که فیلم‌هایی مانند TAR و The Banshees of Inisherin نتوانند مخاطبان خود را به سینما جذب کنند، روند تولید فیلم‌های ابرقهرمانی و اقتباسی ادامه خواهد داشت و درام‌های بزرگسالانه همچنان در پلتفرم‌های استریمینگ باقی خواهند ماند.

وی همچنین اشاره می‌کند که به احتمال زیاد هرگز نمی‌توانیم به زمانی برگردیم که فیلم‌هایی مانند Dances With Wolves بتوانند 400 میلیون دلار فروش کنند. آن دوران دیگر گذشته است. همه‌گیری کووید-۱۹ باعث شد که استودیوها مجبور شوند بسیاری از محتوای جدید خود را به سرعت در سرویس‌های VOD یا استریمینگ عرضه کنند.

بسیاری از مردم دریافتند که تماشای فیلم در خانه بسیار راحت‌تر و بدون دردسرتر است و قیمت بلیت‌های سینما در سال‌های اخیر به حدی بالا رفته که رفتن به سینما به یک هزینه لوکس برای بسیاری از افراد تبدیل شده است. بعید است که دوباره بتوانیم آن گروه مخاطبان را به سالن‌های سینما بازگردانیم.

سینما شارپ

وب سایت سینما شارپ با هدف انتشار جدیدترین اخبار در حوضه‌های هنری که شامل:سینمای ایران، جهان، تئاتر، تلویزیون و نمایش خانگی ایجاد شده است که بتواند در کسری از زمان ممکن اخبار را به مخاطبان خود منتقل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا