سینمای جهان

علت محبوبیت “بازی تاج و تخت” از نگاه دانشمندان و روان‌شناس‌ها

گروهی از دانشمندان و روان‌شناسان بریتانیایی در تحقیقی جامع اعتقاد دارند که علت گرایش به این داستان‌ را چیزی فراتر از استفاده از زامبی‌های یخی یا موجوداتی می‌دانند که از دهان آنها آتش بیرون می‌آید.

شاید بسیاری از طرفداران سریال معروف بازی تاج و تخت ساخته شرکت اچ‌بی‌او (HBO) به کتاب‌های این مجموعه نیز علاقمند باشند که مجموعه داستانی آن با عنوان ترانه یخ و آتش نوشته جرج ار.ار.مارتین نوشته شده است که هنوز قسمت آخر آن با عنوان بادهای زمستانی وارد بازار کتاب نشده است. مارتین قول داده که رمان نهایی این مجموعه را سال آینده منتشر کند. سال گذشته فصل آخر سریال ساخته شده بر اساس داستان مارتین توسط شبکه آمریکایی اکران شد ولی هنوز طرفداران با اینکه قصه را می‌دانند منتظر رمان آخر این مجموعه هستند.

مارتین نگارش این داستان را از سال ۱۹۹۱ با نوشتن بازی تاج و تخت شروع کرد و اولین فصل آن در سال ۱۹۹۶ منتشر شد. این رمان در صورت ۱۲ جلد نوشته و انتشار شده‌ است. این مجموعه به بیش از ۲۰ زبان ترجمه شده و چهار جلد از آن در فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز قرار گرفته ‌است.
شاید بسیاری از کارشناسان ادبی و رمان‌های فانتزی استفاده از داستان‌های خیالی دنیاهای مختلف و موجودات عجیب و غریب داستان را موجب موفقیت آن می‌دانند ولی گروهی از دانشمندان و روان‌شناسان بریتانیایی در تحقیقی جامع اعتقاد دارند که علت گرایش به این داستان‌ را چیزی فراتر از استفاده از زامبی‌های یخی یا موجوداتی می‌دانند که از دهان آنها آتش بیرون می‌آید. دانشمندان انگلیسی می‌گویند روابط اجتماعی و دیالوگ‌های متعدد این مجموعه داستانی جرج مارتین نوعی تقلید از واکنش‌های مغز انسان در دنیای واقعی است و به عبارتی هرآنقدر که مغز روابط مختلف را در دنیای واقعی انتظار دارد در این داستان وجود دارد.

تیمی از محققان روان‌شناس، فیزیک‌دان و اساتید ریاضی دانشگاه‌های معتبر بریتانیا و ایرلند در تحقیقی به این نتیجه رسیده‌اند که علت اصلی موفقیت داستان‌های نوشته شده توسط مارتین استفاده بی‌شمار و دقیق او از روابط اجتماعی انسانی در یک داستان خیالی است. دکتر «کالم کوناگتون» استاد ریاضی دانشگاه وارویک با همکاری تیمی متشکل از اساتید روان‌شناسی و فیزیک به این نتیجه رسیده‌اند که بیشترین علت موفقیت بازی تاج‌وتخت به خاطر استفاده مارتین از دیالوگ‌ها و روابط غیرقابل پیش‌بینی در داستانش است.

پروفسور کوناگتون و همکارانش با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها مدلی ریاضی از گفتگوها و روابط شخصیت‌های خلق شده مارتین ایجاد کردند و به الگویی رسیدند که ثابت می‌کند این داستان به خاطر واقعی بودنش اهمیت پیدا کرده است. شاید داستان خیالی است ولی دیالوگ‌ها و روابط شخصیت‌ها همانند دنیای واقعی هستند و رفتار شخصیت‌ها نیز بر اساس دنیای واقعی روایت می‌شوند. دکتر کوناگتون می‌گوید: در کتاب‌های مجموعه ترانه یخ و آتش 2007 شخصیت و 41000 دیالوگ و رابطه مشخص تعریف شده است. هر کدام از شخصیت‌ها با 150 شخصیت دیگر رابطه دارند و کمتر جملات تکراری در دیالوگ‌ها دیده می‌شود که چنین چیزی در یک جامعه واقعی دیده می‌شود.

«رابین دانبار» استاد روان‌شناسی دانشگاه آکسفورد یکی از افرادی است که در این تحقیق شرکت داشت. این استاد برجسته انگلیسی می‌گوید مطالعات انجام شده این مسئله را به خوبی ثابت کرده است که نویسندگان خوب به دقت روی محدوده‌های روان‌شناختی مخاطبان خود کار می‌کنند و به عبارتی مثل یک استاد روان‌شناسی تمام روابط آنها را روی کاغذ پیاده می‌کنند.

قسمت عمده‌ای از داستان مارتین در سرزمینی خیالی به نام «وستروس» رخ می‌دهد که همیشه از زبان اشخاص ثالث نقل می‌شود و هر بخش از کتاب از زبان یک فرد و از زاویه دید وی نقل قول می‌شود. این داستان از دیدگاه سی و یک شخصیت داستان نقل می‌شود که در نقاط مختلف جغرافیایی قرار دارند.

این مجموعه یکی از بهترین مجموعه کتاب های حماسی از نظر منتقدین است و چیزی حدود 90 میلیون نسخه از آن در سرتاسر جهان به فروش رفته است.

 

اینستاگرام سینما شارپ
منبع
ایبنا

سینما شارپ

وب سایت سینما شارپ با هدف انتشار جدیدترین اخبار در حوضه‌های هنری که شامل:سینمای ایران، جهان، تئاتر، تلویزیون و نمایش خانگی ایجاد شده است که بتواند در کسری از زمان ممکن اخبار را به مخاطبان خود منتقل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا