سینمای جهان

ژان کلود کریر در گذشت

ژان کلود کریر فیلمنامه نویس بزرگ فرانسوی در ۸۹ سالگی درگذشت.

به نقل از فیگارو، ژان کلود کریر نویسنده، کارگردان و فیلمنامه نویس نامدار سینمای جهان که با کارگردانان بزرگی چون لوییس بونوئل، گدار و میلوش فورمن کار کرده بود. روز دوشنبه ۸ فوریه در ۸۹ سالگی از دنیا رفت. دختر این نویسنده خبر درگذشتش را به رسانه های فرانسوی اعلام کرد. به گفته دختر کریر، او از هیچ بیماری خاصی رنج نمی برد و در خانه اش در پاریس در هنگام خواب از دنیا رفت.

ژان کلود کریر به واسطه همسر ایرانی اش نهال تجدد با فرهنگ و سینمای ایران قرابت بسیاری داشت.

کریر در پرونده کاری اش فیلمنامه بیش از ۹۰ فیلم را به رشته تحریر در آورده. که از مهم ترین آنها می توان به بل دو ژور (۱۹۶۷)، راه شیری (۱۹۶۹)، جذابیت پنهان بورژوازی (۱۹۷۲)، شبح آزادی (۱۹۷۴) و میل مبهم هوس (۱۹۷۷) همگی ساخته لوییس بونوئل اشاره کرد.

ژان کلود کریر در سال ۱۹۳۳ به دنیا آمد. او در سن ۲۶ سالگی اولین رمان خود را با عنوان «مارمولک» نوشت. کریر سپس به ژاک تاتی معرفی شد. تا رمان های کوتاهی براساس فیلم های این کارگردان بنویسد.

از مهمترین فیلمنامه های کریر در دنیای سینما می توان به «طبل حلبی»، «دانتون»، «سبکی تحمل‌ناپذیر هستی»، «سیرانو دو برژراک» و «اشباح گویا» اشاره کرد.

ژان کلود کریر نمایشنامه ‌ای هم با اقتباس از منطق‌الطیر اثر عطار نوشته بود. که پیتر بروک، کارگردان مشهور انگلیسی آن را روی صحنه برد.

لوییس بونوئل، ژان لوک گدار، میلوش فورمن، لویی مال، میشاییل هانکه، پیتر بروک، فولکر شلوندورف، ژاک دوره و آندره وایدا از جمله فیلمسازان نامداری بودند. که کریر برای آنها فیلمنامه نوشت.

اینستاگرام سینما شارپ
منبع
صبا

سینما شارپ

وب سایت سینما شارپ با هدف انتشار جدیدترین اخبار در حوضه‌های هنری که شامل:سینمای ایران، جهان، تئاتر، تلویزیون و نمایش خانگی ایجاد شده است که بتواند در کسری از زمان ممکن اخبار را به مخاطبان خود منتقل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا