سینمای جهان

واکنش کیت بلانشت به اتهام ضد زن بودن فیلم Tar

مارین آلسپ رهبر ارکستر آمریکایی اخیراً در مصاحبه ساندی تایمز از فیلم «تار» انتقاد کرده و گفته بود که شخصیت «لیدیا تار» از او الهام گرفته شده است.

کیت بلانشت از فیلم جدیدش «تار» (Tar) در مقابل اتهام «ضد-زن» بودن دفاع کرده است. این بازیگر ۵۳ ساله سه‌شنبه پیش برای بازی در نقش «لیدیا تار» در این فیلم به کارگردانی «تاد فیلد» برنده گلدن گلوب شد. «تار» اوج موفقیت «لیدیا تار» در موسیقی را روایت می‌کند، پیش از آنکه حقایق تلخ گذشته در مورد زندگی‌اش فاش شود.

مارین آلسپ رهبر ارکستر آمریکایی اخیراً در مصاحبه با «ساندی تایمز» از فیلم «تار» انتقاد کرده و گفته بود که شخصیت «لیدیا تار» از او الهام گرفته شده است: «به عنوان یک زن و یک رهبر ارکستر آن را توهین‌آمیز دانستم. مردهای بسیار زیادی – مردهای واقعی و قابل‌استناد – وجود دارند که این فیلم می‌توانست بر اساس آن‌ها ساخته شود، اما در عوض، یک زن را در آن نقش قرار می‌دهد و همه خصوصیات آن مردان را به او می‌بخشد. این به نظر ضد-زن می‌آید.

او ادامه داده بود: «فرصت به تصویر کشیدن یک زن در آن نقش و تبدیل کردن او به یک فرد بدرفتار؟ به نظر من غم‌انگیز بود. فکر می‌کنم همه فمنیست‌ها باید از این نوع نمایش آزرده شوند، چون واقعاً در مورد رهبران ارکستر نیست، هست؟ در مورد زن به عنوان رهبر در جامعه ماست.»

کیت بلانشت پنجشنبه این هفته در مصاحبه با «رادیو بی‌بی‌سی ۴» به این انتقاد واکنش نشان داد و گفت: «کمال احترام را برای «مارین آلسپ» قائل هستم. او یک موزیسین و رهبر ارکستر پیشگام است. اما این یک فیلم برانگیزاننده است و واکنش‌های تندی را سبب خواهد شد. آنچه [تاد فیلد] و من می‌خواستیم انجام دهیم ایجاد بحثی واقعاً جاندار بود. بنابراین واکنش درست یا غلطی به آثار هنری وجود ندارد. این فیلم در مورد رهبری ارکستر نیست، و به نظر من شرایطی که شخصیت در آن قرار می‌گیرد کاملاً خیالی‌اند.»

واکنش کیت بلانشت به اتهام ضد زن بودن فیلم Tar

بلانشت ادامه می‌دهد: «به رهبران ارکستر بسیاری نگاه کردم، اما از رمان‌نویس‌ها و هنرمندان بصری و انواع موزیسین‌ها الهام گرفتم. یک فیلم به‌شدت تفسیرنشدنی است.»

بلانشت در ادامه می‌گوید نظر آلسپ محترم است اما فیلم «ضد-زن» نیست:‌ «نظر او محترم است. اما این فیلم تعمقی است روی قدرت و قدرت جنسیت ندارد. تعمقی است روی قدرت و ذات فاسدکننده قدرت و به نظر من این فقط در حلقه‌های فرهنگی اتفاق نمی‌افتد. یعنی می‌توانستم نقش یک معمار یا رئیس بانک را بازی کنم.»

او اضافه می‌کند: «فکر می‌کنم نمی‌توانستیم در مورد ذات مخرب قدرت را به شکل ظریفی که «تاد فیلم» در مقام فیلمساز نشان داده حرف بزنیم اگر یک شخصیت مرد در مرکز آن بود چون کاملاً درک می‌کنیم که در آن صورت چگونه می‌شد. به نظر من قدرت یک نیروی مخرب است صرف نظر از جنسیت فرد. به نظر من همه ما را آلوده می‌کند.»

اینستاگرام سینما شارپ
منبع
30 نما

سینما شارپ

وب سایت سینما شارپ با هدف انتشار جدیدترین اخبار در حوضه‌های هنری که شامل:سینمای ایران، جهان، تئاتر، تلویزیون و نمایش خانگی ایجاد شده است که بتواند در کسری از زمان ممکن اخبار را به مخاطبان خود منتقل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا