سینمای جهان

پیروزی «ارباب حلقه‌ها» در یک نبرد حقوقی

آمازون و بنیاد تالکین در یک نبرد حقوقی چند جانبه بر سر فرانچایز «ارباب حلقه‌ها» پیروز شدند.

به نقل از ورایتی، در ماه آوریل امسال، دمتریوس پولیکرون نویسنده کتابی به نام «همراهی پادشاه» با انتشار آن مدعی شد که این کتاب دنباله‌ای بر «ارباب حلقه‌ها» است. او این کتاب را به عنوان اولین کتاب از یک مجموعه هفت قسمتی معرفی کرد.

این نویسنده پس از آن علیه آمازون و بنیاد تالکین شکایت کرد. و مدعی شد که سریال «ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت» که برای نمایش به صورت آنلاین ساخته شده است، از کتاب او وام گرفته و حق چاپ او را زیرپا گذاشته است.

قاضی دادگاهی در کالیفرنیا شکایت پولیکرون را در ماه آگوست رد کرد. پس از آن، بنیاد تالکین از این نویسنده به دلیل نقض حق چاپ این مجموعه شکایت کرد. یک قاضی منطقه‌ای آمریکا هم در پاییز امسال به نفع این بنیاد رای داد. و به بنیاد حکم دایمی داد تا از «کپی‌برداری، توزیع، فروش، اجرا، نمایش یا هر بهره‌برداری دیگری» از کتاب یا دنباله آن توسط پولیکرون جلوگیری کنند. همچنین به نویسنده دستور داده شد. تمامی نسخه‌های فیزیکی و الکترونیکی آثارش را از بین ببرد.

در نهایت قاضی کالیفرنیا به تازگی حکم هزینه‌ها را هم صادر کرده و پولیکرون را موظف به پرداخت هزینه ۱۳۴۶۳۷ دلاری حق‌الوکاله آمازون و تالکین کرده است. این قاضی در صدور این حکم ادعای پولیکرون را کاملا رد کرده زیرا کتاب او کاملا بر اساس شخصیت‌های «ارباب حلقه‌ها» شکل گرفته و نوشتن آن را از ابتدا «غیرمعقول» و «بیهوده» خواند.

استیون مایر مدیر بنیاد تالکین گفت: این یک موفقیت مهم برای بنیاد تالکین است. تا نویسندگان و ناشران غیرمجاز اجازه پیدا نکنند. از آثار بسیار محبوب این نویسنده کسب درآمد کنند.

حق استفاده از مجموعه «ارباب حلقه‌ها» و «هابیت» توسط یک گروه سوئدی برای ساخت بازی سال پیش به قیمت ۳۹۵ میلیون دلار خریداری شد. اجازه ساخت یک مجموعه تلویزیونی ۸ قسمتی یا بیشتر نیز از سوی بنیاد سال ۲۰۱۷ به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار به آمازون واگذار شد.

«ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت» یکم سپتامبر ۲۰۲۲ به نمایش درآمد. فصل نخست در ۸ قسمت ساخته شد. که آخرین قسمتش ۱۴ اکتبر نمایش داده شد. این مجموعه به‌طور کلی نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد. و برای فیلم‌برداری، جلوه‌های ویژه و موسیقی با تحسین روبه‌رو شد. اما انتقادهایی نیز به‌دلیل سرعت و روند شخصیت‌پردازی به آن وارد شده‌است. ساخت فصل دوم از اکتبر ۲۰۲۲ در بریتانیا آغاز شد.

اینستاگرام سینما شارپ
منبع
مهر

سینما شارپ

وب سایت سینما شارپ با هدف انتشار جدیدترین اخبار در حوضه‌های هنری که شامل:سینمای ایران، جهان، تئاتر، تلویزیون و نمایش خانگی ایجاد شده است که بتواند در کسری از زمان ممکن اخبار را به مخاطبان خود منتقل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا