سینمای ایران

حداقل دستمزد نگارش فیلم‌نامه اعلام شد

انجمن صنفی فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران در بیانیه‌ای حداقل دستمزد فیلم‌نامه‌نویسان عضو این صنف سینمایی را برای فیلم سینمایی، سریال تلویزیونی، تله‌فیلم و سریال رسانه‌ خانگی در سال ۱۴۰۱ اعلام کرد.

در این بیانیه حداقل دستمزد فیلم‌نامه‌نویسان در سال ۱۴۰۱ برای نگارش یک فیلم سینمایی ۲۰۰ میلیون تومان تعیین و سفارش شده تا نویسندگان حرفه‌ای دو تا سه برابر این عدد را با احتساب اختصاص ۵درصد از بودجه‌ی فیلم، از سفارش‌دهنده مطالبه کنند.

در متن بیانیه‌ کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران آمده است: «وقتی سه سال پیش به‌عنوان نخستین صنف سینمای ایران کف دستمزد نگارش فیلم‌نامه را اعلام کردیم، با مخالفت بعضی صنوف ذینفع و در مقابل با استقبال بسیار همکاران فیلم‌نامه‌نویس مواجه شدیم. دیری نپایید که صنوف دیگری نیز به ما ملحق شدند. و اعلام شفاف کف دستمزدهای حرفه‌ای، بدل به یک مطالبه‌ی صنفی شد. که خوش‌حال‌یم پیش‌قراول چنین حرکتی بودیم. پیش‌تر هم اعلام کرده بودیم ایمان داریم که نزدیک‌ترشدن دستمزدهای نگارش فیلم‌نامه به سطحی قابل‌قبول، به نفع کلیت سینمای ایران و همه‌ی صنوف سینمایی است. اجرایی‌شدن‌ این نرخ‌ها منوط به هم‌پیمانی صنفی نویسندگان فیلم‌نامه است. که به ارقامی کمتر رضایت ندهند تا منافع دیگر همکاران‌شان پایمال نشود.

باور داریم هنوز دستمزد نگارش فیلم‌نامه فاصله‌ی بسیاری تا واقعی‌شدن که همان استاندارد اختصاص ۵درصد از عدد بودجه‌ی هر فیلم به بخش نگارش است دارد. به همه‌ همکاران پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر دستمزد نگارش فیلم‌نامه، درصدی از مالکیت فیلم و فروش را سهیم شوند تا مالکیت معنوی خود بر اثر نهایی را از دست ندهند. و به این عدد واقعی نیز نزدیک شوند.

شورای مرکزی کانون فیلم‌نامه‌نویسان، با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و افزایش نرخ تورم، نرخ پیشنهادی برای انواع نگارش فیلم‌نامه‌های داستانی در سال ۱۴۰۰ را به شرح زیر اعلام می‌کند:

الف- نگارش فیلم‌نامه‌ی سینمایی:
مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان (به عنوان مبلغ کف قرارداد) پیشنهاد می‌شود. برای نگارش فیلم‌نامه در ژانرهای جذاب نزد تهیه‌کنندگان، حداقل پیشنهاد ما دو برابر مبلغ کف قرارداد است. و در مواردی که نیاز به تحقیق یا زمان طولانی‌تر نگارش است، تا سه برابر این عدد هم قابل دریافت است.

ب- نگارش فیلم‌نامه‌ سریال‌های تلویزیونی: 
مبلغ ۵۰ میلیون تومان برای هر قسمت به‌عنوان رقم پایه اعلام می‌شود. برای نگارش تله‌فیلم پیشنهاد ما مبلغ پایه‌ی ۱۰۰ میلیون تومان است.

ج- نگارش فیلم‌نامه‌ی سریال‌های رسانه‌ی خانگی:
مبلغ ۷۵ میلیون تومان برای هر قسمت به‌عنوان حداقل رقم قرارداد پیشنهاد می‌شود.

د- عدد فروش طرح، ایده یا فیلم‌نامه‌ی اولیه که پایه‌ی خلق و تولید یک اثرِ کامل شود، یک‌سوم ارقام اعلام‌شده در نظر گرفته شده است.

بدیهی است. در نهایت نویسنده با تهیه‌کننده و یا سفارش‌دهنده باید به توافقی برسند. که قابل اجرا باشد. شورای مرکزی کانون فیلم‌نامه‌نویسان‌ از همه‌ی اعضای صنف تقاضا می‌کند. که در جهت حفظ حقوق خود و همکاران‌شان، قراردادی با ارقام کمتر از این دستمزدها، نبندند.»

اینستاگرام سینما شارپ
منبع
ایسنا

سینما شارپ

وب سایت سینما شارپ با هدف انتشار جدیدترین اخبار در حوضه‌های هنری که شامل:سینمای ایران، جهان، تئاتر، تلویزیون و نمایش خانگی ایجاد شده است که بتواند در کسری از زمان ممکن اخبار را به مخاطبان خود منتقل کند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خیلی بده انجمن صنفی نویسندگان بیانیه منتشر کنه بعد توی ببانیه ش ایرادات نگارشی داشته باشه…
    مثلا آخر یک جمله دوتا فعل پشت سر هم اومده
    “است دارد”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا