سینمای ایران

تشریح برنامه‌های «صندوق اعتباری هنر »

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در یک نشست رسانه‌ای به تشریح فعالیت‌های سال جاری و اولویت‌های این صندوق در سال جدید پرداخت.

نشست رسانه‌ای مجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر پیرامون فعالیت‌های این صندوق در سال جاری و اولویت‌ها و برنامه‌های پیش رو صبح امروز چهارشنبه ۱۸ اسفند ماه برگزار شد. در این نشست محمد کاروان معاون سرمایه‌گذاری و اقتصاد هنر، مسلم کریمی معاون اعضای صندوق و فرزاد طایفه حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع صندوق اعتباری هنر نیز حضور داشتند.

در ابتدای این نشست رسانه‌ای پوراحمدی عنوان کرد: حوزه فعالیت اصلی مجموعه صندوق اعتباری هنر حمایت از هنرمندان، روزنامه‌نگاران و به تازگی فعالان قرآن و عترت است. اوایل امسال که دولت سیزدهم مستقر شد چند شعار و محور اصلی را در برنامه‌هایشان اعلام کردند که از جمله آنها عدالت خواهی، شفافیت، حمایت از اقشار ضعیف جامعه و … که ما نیز در راستای برنامه‌های دولت جدید همین مسائل را سرلوحه کارمان قرار دادیم. وزیر ارشاد هم در همین راستا برنامه‌هایی ارایه دادند که بخشی از این برنامه‌ها به تقویت صندوق اعتباری هنر و توجه به اقتصاد هنر بازمی‌گشت از این رو ما نیز تلاش داشتیم مسیر صندوق را از اتکای صرف به منابع دولتی به سمت سایر بازارها و منابع مالی ببریم و از یک سازمان حمایت خواه به سازمان توان‌بخش برسیم.

وی با توجه به برنامه‌ها و فعالیت‌های صندوق اعتباری هنر در سال ۱۴۰۰ توضیح داد: از فعالیت‌هایی که امسال انجام شد بحث واکسیناسیون اهالی فرهنگ و هنر بود که بخشی از آن در مدیریت قبلی مجموعه انجام شده بود همچنین مساله پالایش اعضا از دیگر موارد مد نظرمان بود که در سال ۹۶ یک بار انجام شده بود و امسال هم با هدف حمایت‌های صندوق از هنرمندان واقعی کشور صورت گرفت. ما باید تلاش کنیم منابع محدود این مجموعه به هنرمندانی که ارتزاقشان از راه حوزه فرهنگ و هنر است، تعلق بگیرد از این رو تلاش می‌کنیم افرادی که هنرمند نیستند و اواسط دهه ۷۰ و ۸۰ وارد مجموعه شدند و فعالیت هنری ندارند را شناسایی کنیم.

پوراحمدی افزود: در مجموع ۸۹ هزار و ۲۸۷ نفر عضو صندوق اعتباری هنر هستند که از این تعداد تنها ۹ هزار و ۴۶۳ نفر را وارد مرحله پالایش کردیم و از طریق مکاتبات با استان‌ها و خانه‌های تخصصی در این زمینه اقدام کردیم و خواستار معرفی این افراد شدیم. البته در این نظرسنجی به ما اعلام شد که بخشی از این افراد هنرمند و فعال هستند، بخشی فوت شده‌اند و بخشی نیز شناسایی نشده‌اند. پس از آن بود که ما وارد مرحله بعدی پالایش شدیم و از طریق خود صندوق اقدام به شناسایی افراد مورد نظرمان کردیم.

از آنجا که صندوق اعتباری هنر مرجع اصلی ارتباط با هنرمندان سراسر کشور است ما می‌توانیم برای توانمندسازی هنرمندان برنامه ریزی کنیم چون تعدادی از هنرمندان ما توانمند خواه هستند ولی تعدادی دیگر توانمندند و می‌توانیم از ظرفیت‌های آنها در زمینه اقتصاد هنر بهره ببریممدیرعامل صندوق اعتباری هنر درباره توقف در عضوگیری صندوق بیان کرد: زمانی که ما آمدیم عضوگیری‌ها متوقف شده بود و پانزده هزار نفر در نوبت بودند که از آبان ماه عضوگیری برای اعضا از سر گرفته شد و تا شب یلدا ۵ هزار نفر هم به افراد قبلی اضافه شدند. همچنین در مورد اضافه شدن فعالان قرآن و عترت هم باید توضیح دهم که این عزیزان از قبل عضو صندوق بودند اما در آیین نامه لحاظ نشده بودند که از سال آینده وارد آیین نامه می‌شوند.

وی با اشاره به اعضایی که تاکنون برایشان حساب هنرکارت باز شده است، بیان کرد: تا امروز برای ۷۳ هزار و ۴۱۸ نفر هنرکارت باز شده است. همچنین از مجموع این اعضا در حال حاضر بیش از ۴۳ هزار و ۸۰۰ نفر بیمه تامین اجتماعی هستند که این افراد در حال افزایش هستند. همچنین ۳۶ هزار نفر تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند که ۷۰ درصد حق بیمه را صندوق پرداخت می‌کند و با وجود افزایش ۶۰ درصدی حق بیمه ما سهم بیمه‌گر را افزایش ندادیم.

پوراحمدی با ارائه آماری از اعضایی که تحت پوشش کمک مستمری قرار دارند از اصلاح آیین نامه این بخش خبر داد و عنوان کرد قرار است برای هنرمندانی که تحت پوشش قرار دارند، قانون عمومی کشور مدنظر قرار داده شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تسهیلات کارآفرینی نیز برای ۵۴ نفر و به مبلغ ۱۴ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، یادآور شد: در سه طرح یادمان، شمیم و جوانه تسهیلاتی را برای اهالی فرهنگ و هنر در نظر گرفته‌ایم به این ترتیب که در طرح یادمان شرایط مناسبی برای دریافت تسهیلات به اعضا وجود دارد و حتی به صورت مجازی نیز قادر خواهند بود این تسهیلات را از بانک دریافت کنند. در طرح شمیم و جوانه نیز برای اعضایی که ازدواج کرده‌اند و یا بچه‌دار شده‌اند مبلغ ۵ میلیون تومان هدیه بلاعوض و ۳۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۲ درصد در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به اختصاص بسته حمایتی به اعضا توضیح داد: از جمله خواسته‌های اولیه وزیر ارشاد اختصاص بسته حمایتی به هنرمندان بود که خوشبختانه این درخواست در صندوق اعتباری هنر محقق شد و ما بسته‌های حمایتی مختلفی را برای اعضا در نظر گرفته‌ایم. این بسته‌ها شامل چند بخش هستند که در سه مرحله واریز می‌شوند. بخش اول آن به مناسبت شب یلدا برای اعضا واریز شده و بخش دوم نیز به بهانه عید نوروز و نیمه شعبان به آنها تعلق می‌گیرد. از این میان مبلغ ۵ میلیون تومان نیز به خانواده هنرمندان متوفی نیز پرداخت می‌شود. بخشی از بسته حمایتی مورد نظر نیز به شکل پرداخت‌های بلاعوض ضروری برای هنرمندانی که یا از کار افتاده هستند و یا دچار بیماری و گرفتاری شده‌اند، اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: مجموعه حمایت‌های صندوق چه در بخش بسته حمایتی و چه پرداخت‌های تکلیفی مانند بیمه، مستمری و بخش تکریم در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بوده که به جامعه هنری کشور تقویم شده است. قطعاً شأن هنرمندان ما خیلی بیشتر از این است اما با توجه به بودجه و منابعی کشور ما در حد توانمان تلاش کردیم به هنرمندان کمک کنیم.

تلاش ما این است که از اتکا به بودجه دولت به سمت استفاده از منابع سایر بازارهای مالی برویم. بر همین اساس نیز معاونت اقتصادی در صندوق اعتباری هنر تشکیل شده استوی با اشاره به پیگیری معافیت مالیاتی هنرمندان درباره راه اندازی بخش واحد نامداران در این مجموعه تصریح کرد: راه‌اندازی بخش واحد نام‌داران از جمله کارهای دیگر این مجموعه بود. ۸۶۲ نفر از اعضای صندوق دارای مدرک درجه یک هنری هستند که باید به صورت ویژه قدردان سال‌ها فعالیت شان باشیم. ممکن است این عزیزان با توجه به شرایط کرونا و وضعیت جسمی‌شان نتوانند پیگیر کارهایشان باشند از این رو ما در واحد نامداران این هنرمندان را به صورت ویژه مورد توجه قرار می‌دهیم و نیازها و مشکلاتشان را شناسایی و پیگیری می‌کنیم.

پوراحمدی درباره رویکردها و برنامه‌های صندوق اعتباری هنر در سال آینده توضیح داد: مهمترین برنامه مدنظر ما برای سال آینده اصلاح آیین نامه فعلی است که نقش‌هایی دارد همچنین در حال تجدید نظر در فرایند عضویت نیز هستیم تا افراد در کمترین زمان و راحت‌ترین فرایند بتوانند عضو صندوق شوند. همچنین در پروسه معرفی افراد به بیمه تکمیلی نیز به دنبال پروسه ساده‌تری هستیم که زمان کمتری ببرد. تلاش دیگر ما این است که از اتکا به بودجه دولت به سمت استفاده از منابع سایر بازارهای مالی برویم. بر همین اساس نیز معاونت اقتصادی در صندوق اعتباری هنر تشکیل شده است.

وی افزود: از آنجا که ما مرجع اصلی ارتباط با هنرمندان سراسر کشور هستیم می‌توانیم برای توانمندسازی هنرمندان برنامه‌ریزی کنیم چون تعدادی از هنرمندان ما توانمند خواه هستند ولی تعدادی دیگر توانمندند و می‌توانیم از ظرفیت‌های آنها در زمینه اقتصاد هنر بهره ببریم. به عنوان نمونه رویکرد ما این است که زمینه فروش و معرفی آثار فرهنگی و هنری را در سطح دنیا فراهم کنیم و یا اینکه بتوانیم محصولات هنرمندان را در پلتفورم های مختلف به فروش برسانیم. البته در زمینه کسب منابع مالی از آثار فرهنگی و هنری باید نزد مردم فرهنگسازی کنیم. تاسیس بخش «زیباسازی شهری» نیز یکی دیگر از برنامه‌های ما در همین زمینه است تا بتوانیم به عنوان واسطه هنرمندان با شهرداری‌های شهرهای مختلف وارد عمل شده و آنها را برای فعالیت معرفی کنیم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به تلاش برای شناسایی ذائقه مشتریان خارجی یادآور شد: در حال حاضر اطلس کاملی برای شناسایی ذائقه کشورهای مختلف در زمینه محصولات فرهنگی و هنری کشورمان وجود ندارد و مثلاً ما نمی‌دانیم فلان کشور به چه سبک از نقاشی‌های ایرانی علاقه مند است از این رو در مراحل بعدی به شناسایی ذائقه مردم کشورهای دیگر و گالری داران خارجی می‌پردازیم.

وی با اشاره به وقفه‌ای که در عضوگیری به علت پالایش اعضای قدیمی به وجود آمده است، عنوان کرد که علاقه مندان از اول فرودین ماه می‌توانند اقدام به عضویت در صندوق اعتباری هنر کنند.

پوراحمدی در پایان به سوالات اهالی رسانه درباره شبهات و نواقصی که در زمینه صدور هنرکارت و عضویت اعضا وجود دارد پاسخ داد و در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره نگرانی برخی از اعضای قدیمی نسبت به لغو عضویتشان با دلیل اینکه در چندسال گذشته بیکار بوده‌اند، گفت: نگرانی از این بابت برای اعضای قدیمی وجود ندارد چون بحث پالایش برای آن دسته از افرادی است که در سال‌های قبل با مدارک جعلی به عنوان هنرمند به عضویت صندوق درآمده بودند یا کارمندان برخی مراکز که اصلاً جزو هنرمندان به حساب نمی‌آیند. از این رو ما نباید بگذاریم که این افراد از منابعی که حقشان نیست استفاده کنند و حق بقیه ضایع شود. اما کسانی که هنرمند هستند حتی با فعالیت کم اصلاً نگران نباشند چون ما برای سابقه فعالیت مدت زمان ۵ سال را در نظر گرفتیم و حتی خودمان هنرمندان بالای ۶۰ سال را مورد نظر قرار داده و از این پالایش کنار می‌گذاشتیم.

اینستاگرام سینما شارپ

سینما شارپ

وب سایت سینما شارپ با هدف انتشار جدیدترین اخبار در حوضه‌های هنری که شامل:سینمای ایران، جهان، تئاتر، تلویزیون و نمایش خانگی ایجاد شده است که بتواند در کسری از زمان ممکن اخبار را به مخاطبان خود منتقل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا