تلویزیون

سریال «نون خ ۵» زیر ذره‌بین کارشناسان

مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما با انجام پژوهشی، اثرسنجی مجموعه تلویزیونی «نون خ ۵» را بررسی کرده است؛ اقدامی جدید که از سوی مدیران و برنامه‌سازان در مسیر سریال‌سازی راهگشا دانسته می‌شود.

«نون خ ۵» به تهیه‌کنندگی مهدی فرجی و کارگردانی سعید آقاخانی فروردین ماه امسال از شبکه اول به روی آنتن رفت. و در صدر پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیون در ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال قرار گرفت.

توجه به محورهایی همچون محیط‌زیست، میراث فرهنگی و مسائل اقوام، موضوعاتی بودند که در «نون خ ۵» به آنها پرداخته شد.

اما مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما در حالی نتایج اثرسنجی یک سریال را مستقلا منتشر کرده است. که پیشتر هم با بررسی سریال‌های نوروز و رمضان ۱۴۰۳، تاکید کرده بود. «نون خ» به عنوان پرمخاطب‌ترین سریال این ایام، با ۴۱/۵ درصد مخاطب شناخته می‌شود.

اثرسنجی سریال «نون خ» در سه حوزه نگرشی، شناختی و رفتاری بررسی شده است. این اثرسنجی در جامعه آماری ۱۵ سال به بالا، در تهران و ۳۰ استان کشور از ۱۸ تا ۲۳ اردیبهشت انجام شده بود.

شاخص‌های محتوا، کیفیت ساختاری (کارگردانی و تصویربرداری و …) و همچنین شاخص‌هایی که به عنوان سند تحول سازمان صداوسیما به برنامه‌سازان ابلاغ شده بود، در این نظرسنجی بررسی شده است.

محمدرضا جعفری جلوه، از مدیران باسابقه تلویزیون که به عنوان مشاور با این پروژه همکاری داشته است. در توضیحی یادآور شده، «داده‌ای است که وقتی در اختبیار برنامه‌سازان و تصمیم گیران قرار گیرد. بسیاری می‌تواند در شناخت راه و طراحی برنامه‌های مفید واقع شود.»

محمود کریمی ـ مدیر گروه طنز سیما فیلم ـ هم گفته است که این اثرسنجی‌ها به مسوولان تلویزیون نشان می‌دهد که تا چه اندازه به اهدافی که در ابتدا در بین افکار عمومی مد نظر داشته‌اند رسیده‌اند.

مهدی فرجی، تهیه‌کننده هم آن را راهگشا در ادامه مسیر سریال‌سازی دانست.

حمیدرضا آذرنگ، سعید آقاخانی، امیر سهیلی، هومن حاجی‌عبداللهی، سیروس میمنت، مجید یاسر، بیژن بنفشه‌خواه، کاظم نوربخش، نسرین مرادی، هدیه بازوند، سیدعلی صالحی، پاشا جمالی، ندا قاسمی، ماشاءالله وروایی، صهبا شرافتی و … در «نون خ ۵» ایفای نقش داشتند.

اینستاگرام سینما شارپ
منبع
ایسنا

سینما شارپ

وب سایت سینما شارپ با هدف انتشار جدیدترین اخبار در حوضه‌های هنری که شامل:سینمای ایران، جهان، تئاتر، تلویزیون و نمایش خانگی ایجاد شده است که بتواند در کسری از زمان ممکن اخبار را به مخاطبان خود منتقل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا