سینمای جهان

واکنش‌ها به اکران «اوپنهایمر» در کشور ژاپن

فیلم سینمایی «اوپنهایمر» (Oppenheimer) به کارگردانی کریستوفر نولان پس از دریافت هفت جایزه اسکار در کشور ژاپن اکران شد.

فیلم برنده اسکار «اوپنهایمر» (Oppenheimer) به کارگردانی «کریستوفر نولان» برای اولین بار در ژاپن به عنوان اولین و تنها کشور قربانی بمب اتمی اکران شد. این فیلم درباره توسعه اولین بمب اتمی تاریخ با واکنش‌های مختلفی روبرو بوده، و بنا بر گزارش «ددلاین» برخی آن را ستایش می‌کنند و برخی تماشایش را عذاب‌آور می‌دانند. نمایش داده نشدن ویرانی جنگ برای عده‌ای دیگر از مخاطبین ژاپنی گیج‌کننده بوده است.

نولان پیش‌تر در مورد علت نمایش داده نشدن بمباران به ان‌بی‌سی گفته بود: «جدا شدن از [تجربه شخصیت اوپنهایمر] خیانتی بود به داستان‌سرایی. او از طریق رادیو درباره بمباران هیروشیما می‌شنود – مثل همه دنیا.»

اکران «اوپنهایمر» با بازی «کیلین مورفی» در ژاپن با ابهاماتی روبرو بود اما بریترز اند پخش‌کننده محلی یونیورسال در ماه دسامبر اعلام کرد که «پس از ماه‌ها گفت‌وگوی عقلانی» این فیلم به این بازار خواهد رفت.

برخی از رسانه‌های محلی ژاپن گزارش داده‌اند که اطراف سالن‌های سینما پیام‌هایی درج شده و به سینماروها هشدار داده می‌شود که فیلم حاوی صحنه‌های از آزمایش بمب هسته‌ای و تصاویری است که شاید برای برخی از مردم این کشور زننده باشد.

یکی از ساکنین هیروشیما پس از دیدن فیلم می‌گوید: «[اوپنهایمر] یک مرد بزرگ نشان داده شده، اما او نمی‌توانست پشیمانی و گناه را در دل خود پنهان کند. دیدنش بسیار جذاب بود.»

بیننده دیگری می‌گوید صحنه‌های جشن و پایکوبی به خاطر آزمایش موفقیت‌آمیز بمب باعث شده‌اند احساس «انزجار» کند. یک دانشجو به بی‌بی‌سی می‌گوید: «در فیلم می‌گویند: «استفاده از بمب اتمی جان انسان‌ها را نجات می‌دهد.» وقتی این جمله را شنیدم، احساس کردم که از زاویه دیگری نگاه کرده‌ام، از زاویه دید آمریکایی و زاویه دید دنیا.»

یک بیننده دیگر اهل هیروشیما به رویترز می‌گوید: «البته فیلم بسیار خوبی است که شایستگی دریافت جایزه اسکار را دارد. اما فیلم به شکلی بمب اتمی را به تصویر می‌کشد که به نظر آن را تحسین می‌کند، و به عنوان فردی با اصالت هیروشیما، تماشایش را دشوار یافتم.»

بیننده دیگری می‌گوید: «این فیلم ارزش دیدن را دارد اما با چند صحنه معذب شدم، مثل صحنه محاکمه اوپنهایمر در ایالات متحده در پایان فیلم.»

«تاکاشی هیرائوکا» شهردار سابق هیروشیما در مراسم اکران ویژه فیلم گفته بود: «از نقطه نظر هیروشیما، وحشت تسلیحات هسته‌ای به قدر کفایت نمایش داده نشده است.»

از سوی دیگر پروفسور «ماسائو توماناگا» بازمانده حمله اتمی به گاردین می‌گوید «اوپنهایمر» را یک فیلم «ضد-هسته‌ای» می‌داند: «به نظر من فقدان تصاویر بازماندگان بمب اتمی یک ضعف بود. اما در واقع، جملات اوپنهایمر در چندین صحنه بهت او از بمباران اتمی را نشان می‌دادند. این برای من کافی بود.»

«توشیوکی میماکی» یکی از مدیران کنفدراسیون بازماندگان بمب اتمی هیدانکیو می‌گوید: «منتظر بودم که صحنه بمباران هیروشیما پدیدار شود، اما هرگز نشد. نمایش کامل داستان مهم است، از جمله قربانیان، اگر قرار است بدون تسلیحات هسته‌ای آینده‌ای داشته باشیم.»

یکی از بازماندگان بمباران ناگاساکی که پنج عضو خانواده‌اش را از دست داده به ژاپن تایمز می‌گوید: «دوست دارم مردم هرچه بیشتر فیلم را ببینند. وارد دورانی شده‌ایم که مردم متوجه نیستند این تسلیحات چقدر می‌تواند روی مردم اثر بگذارد، چرا که حدود ۸۰ سال گذشته.»

اینستاگرام سینما شارپ
منبع
30نما

سینما شارپ

وب سایت سینما شارپ با هدف انتشار جدیدترین اخبار در حوضه‌های هنری که شامل:سینمای ایران، جهان، تئاتر، تلویزیون و نمایش خانگی ایجاد شده است که بتواند در کسری از زمان ممکن اخبار را به مخاطبان خود منتقل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا