سینمای جهان

ژان لوک گدار کارگردان نامدار فرانسوی درگذشت

ژان لوک گدار کارگردان نامدار فرانسوی و یکی از چهره های کلیدی موج در ۹۱ سالگی از دنیا رفت.

به نقل از گاردین، ژان لوک گدار فیلمساز بلندآوازه فرانسوی سوییسی سینما و یکی از چهره های کلیدی موج نو که در دهه های ۵۰ و ۶۰ انقلابی در سینما به وجود آورد، در ۹۱ سالگی درگذشت. این خبر را روزنامه لیبرتین فرانسه امروز ۱۳ سپتامبر اعلام کرد.

گدار بیشتر برای سنت شکنی، سبک فیلمسازی به ظاهر بداهه اش و همینطور رادیکالیسم بی پروایش در سینما شناخته می شد.

از فیلم های شاخص وی در سینما می توان به «از نفس افتاده»، «زن زن است»، «دسته جداافتاده ها»، «پیروخله»، «آخر هفته»، «چینی»، «آلفاویل» اشاره کرد.

ژان لوک گدار سال ۱۹۳۰ در پاریس به دنیا آمد و سپس به مدرسه نیون در نزدیکی دریاچه ژنو در سوییس رفت. او پس از پایان مدرسه در سال ۱۹۴۹ به پاریس برگشت. در پاریس در ملاقات با منتقد سینما آندره بازن و کارگردانان آینده دار فرانسه مانند فرانسوا تروفو، کلود شابرول و ژاک ریوت شروع به نوشتن برای مجلات جدید سینمایی از جمله کایه دو سینما کرد.

گدار در سال ۱۹۶۰ اولین فیلم بلند سینمایی خود را با نام «از نفس افتاده» ساخت که داستانش در پاریس می گذرد و از حضور جین سیبرگ و ژان پل بلموندو بهره می برد. فیلم در سال ۱۹۶۰ جایزه خرس نقره ای جشنواره برلین را به دست آورد. این فیلم به دلیل استفاده از تکنیک هایی چون جامپ کات برای همیشه مسیر فیلمسازی را تغییر داد و به نوعی شروع مدرنیسم را در سینما اعلام کرد.

سهم عمده ژان لوک گدار در سینما شاید این ایده بود که فیلم هم می تواند داستان بگوید و هم درباره خودِ فیلم حرف بزند؛ اینکه فیلم چگونه ساخته شده و اینکه بیننده با آن چگونه برخورد می کند. تمام فیلم های گدار به نوعی درباره فیلم و سینما بودند.

با وجود اینکه فیلم های گدار در جشنواره کن همواره در بخش رقابتی حاضر می شدند او هیچگاه جایزه نخل طلای فستیوال کن را دریافت نکرد او جوایزی چون هیات داوران و نخل طلایی ویژه را دریافت کرده بود اما هرگز بالاترین جایزه فستیوال را از آن خود نکرد. او جوایز سزار و اسکار را نیز هیچ وقت به دست نیاورد. با این حال در سال ۲۰۱۰ آکادمی اسکار جایزه افتخاری یک عمر دستاورد خود را به گدار اعطا کرد.

اینستاگرام سینما شارپ
منبع
صبا

سینما شارپ

وب سایت سینما شارپ با هدف انتشار جدیدترین اخبار در حوضه‌های هنری که شامل:سینمای ایران، جهان، تئاتر، تلویزیون و نمایش خانگی ایجاد شده است که بتواند در کسری از زمان ممکن اخبار را به مخاطبان خود منتقل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا