سینمای جهان

رمان‌های «جیمز باند» سانسور شد

پس از جنجال‌های مربوط به ایجاد تغییراتی در نسخه داستان‌های نوشته «رولد دال» که در روزهای اخیر بالا گرفت، اکنون نوبت به بازنویسی رمان‌های «جیمز باند» اثر «ایان فلمینگ» رسیده است.

گزارشی در روزنامه بریتانیایی تلگراف نشان می‌دهد که پیش از انتشار مجدد رمان‌های «جیمز باند» در آوریل به مناسبت ۷۰ سالگی «کازینو رویال»(اولین کتاب از این مجموعه)، انتشارات «ایان فلمینگ»، درخواست بررسی این کتاب‌ها را داده است.

هر کتاب حاوی این هشدار خواهد بود: «این کتاب در زمانی نوشته شده است که اصطلاحات و نگرش‌هایی که ممکن است توسط خوانندگان مدرن توهین‌آمیز تلقی شوند، رایج بودند. تغییراتی در چاپ جدید اعمال شده و در عین حال متن تا حد امکان به متن اصلی و دوره تاریخی آن تنظیم نزدیک است.»

«فلمینگ» که کتاب‌های «جیمز باند» او بین سال‌های ۱۹۵۱ و ۱۹۶۶ منتشر شده بود، یک اصطلاح توهین‌آمیز رایج برای سیاه‌پوستان به کار می‌گرفت، که تقریباً به طور کامل در چاپ جدید حذف شده و با «سیاه‌پوست» یا «مرد سیاه‌پوست» جایگزین شده است.

برای مثال، در کتاب «زندگی کن و بگذار بمیرند» (۱۹۵۴)، نظر باند درباره آفریقایی‌ها در تجارت طلا و الماس آمده « بچه‌های نسبتا قانون‌طلبی هستند، به جز زمانی که بیش از حد مشروب می‌نوشند» به «بچه‌های نسبتا مطیع قانون» تغییر داده شده است.

در چندین کتاب، از جمله «ذره‌ای آرامش» (۱۹۶۱)، «گلوله آتشین» (۱۹۶۰) و «پنجه‌طلا» (۱۹۵۹) نیز قومیت‌ها حذف شده اند. ویرایش چاپ «زندگی کن و بگذار بمیرند» درآمریکا با اجازه خود «ایان فلمینگ» انجام شد و فلمینگ در سال ۱۹۶۴ درگذشت.

فیلم‌های «جیمز باند» که بر اساس این کتاب‌ها ساخته شده یکی از موفق‌ترین مجموعه فیلم‌های تمام دوران هستند و مجموعاً ۷.۸ میلیارد دلار فروختند. آخرین فیلم از این سری با عنوان «زمانی برای مردن نیست» در سال ۲۰۲۱ اکران شد که آخرین حضور «دنیل کریگ» در نقش مامور ۰۰۷ بود.

چندی پیش بررسی چاپ‌های جدید کتاب‌های کلاسیک کودکان نوشته «رولد دال»‌ که هم‌اکنون در فروشگاه‌ها عرضه شده‌اند،‌ نشان داد که برخی بخش‌های مربوط به وزن،‌ سلامت روان، جنسیت و نژاد تغییر داده شده‌اند. این تغییرات توسط انتشارات «پافین»‌ یکی از زیرشاخه‌های انتشارات «پنگوئن رندوم هاوس»‌ اعمال شده بود که موجی از انتقادها را برانگیخت.

تغییرات در کتاب‌های «دال» بخشی از کشمکش‌های اخیر در بحث حساسیت فرهنگی است، چرا که گروهی از افراد در تلاشند تا  از جوانان در برابر کلیشه‌های فرهنگی، قومی و جنسیتی در ادبیات و سایر رسانه‌ها محافظت کنند. با این حال منتقدان شکایت دارند که بازبینی‌های متناسب با حساسیت‌های قرن بیست و یکم، باعث تضعیف نبوغ هنرمندان بزرگ و مانع از رویارویی خوانندگان با جهان حقیقی می‌شود.

انتشارات «پافین» در واکنش به این انتقادها در نهایت تصمیم گرفته که درکنار نسخه‌های جدید،‌ مجموعه‌ای از ۱۷ کتاب «دال» را در قالب مجموعه کتاب‌های کلاسیک «رولد دال»‌ در سال جاری میلادی منتشر کند تا به این ترتیب مخاطبان بتوانند آزادانه نسخه‌ای که ترجیح می‌دهند را انتخاب کنند.

اینستاگرام سینما شارپ
منبع
ایسنا

سینما شارپ

وب سایت سینما شارپ با هدف انتشار جدیدترین اخبار در حوضه‌های هنری که شامل:سینمای ایران، جهان، تئاتر، تلویزیون و نمایش خانگی ایجاد شده است که بتواند در کسری از زمان ممکن اخبار را به مخاطبان خود منتقل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا