اندرو گارفیلد: “ما در زمان زندگی می‌کنیم” به من در بحران میانسالی کمک کرد

اندرو گارفیلد در جشنواره سان سباستین از تأثیر فیلم "ما در زمان زندگی می‌کنیم" بر بحران میانسالی خود سخن گفت.

به گزارش سینما شارپ، کارگردان ایرلندی، جان کراولی (“Boy A”، “بروکلین”) و بازیگرش اندرو گارفیلد در آخرین نشست خبری پرستاره امسال جشنواره فیلم سان سباستین برای فیلم “ما در زمان زندگی می‌کنیم” حضور داشتند، که این فیلم امشب اختتامیه هفتاد و دومین دوره جشنواره را رقم می‌زند.

در این فیلم که فلورنس پیو نیز در آن بازی می‌کند و توسط نمایشنامه‌نویس مشهور نیک پین (“تاج”) نوشته شده است، داستانی عاشقانه از آلموت و توبیاس روایت می‌شود. این دو در لحظاتی پراکنده از زندگی‌شان، شادی‌هایی همچون والدین شدن، آشنایی با خانواده‌های یکدیگر، پیشنهاد ازدواج، و تراژدی‌هایی مانند طلاق و تشخیص مجدد سرطان تخمدان را تجربه می‌کنند. این زوج از طریق خاطرات مشترکشان یاد می‌گیرند که هر لحظه از مسیر پرپیچ و خم زندگی‌شان را گرامی بدارند.

گارفیلد در نشست خبری صبح شنبه گفت که در زمان خواندن فیلمنامه، در حال تأمل عمیق درباره معنای زندگی بود. او گفت: “وقتی فیلمنامه را خواندم، در حال تفکر عمیق در مورد زندگی، مرگ، عشق، معنا و زمان بودم. شاید این تفکرات در آن لحظه بیشتر از همیشه برجسته شده بود. در سن ۳۹ و ۴۰ سالگی بودم، نوعی بحران میانسالی را تجربه می‌کردم، به جلو، عقب و جایی که هستم نگاه می‌کردم و فکر می‌کردم، ‘حالا چه؟'”

او ادامه داد: “این فیلمنامه به گونه‌ای به دستم رسید که انگار خودم آن را از همین مکان نوشته بودم. به خودم می‌گفتم: ‘چطور این را این‌قدر خوب نوشتم؟ من که نویسنده نیستم.'”

گارفیلد توضیح داد که اگر او و پین هر دو در حال تأمل در مورد همین موضوعات بودند، “باید چیزی در این داستان جهانی و مشترک باشد.”

این به این معنا نیست که فیلمنامه صرفاً غم‌انگیز بود. در واقع، برای گارفیلد بسیار هیجان‌انگیز بود. او گفت که وقتی صحنه‌ای خاص را خواند که شامل یک آمبولانس، ترافیک و یک سرویس بهداشتی کثیف در پمپ بنزین می‌شد، “فهمیدم که می‌خواهم در این فیلم بازی کنم. حس کردم که این صحنه، سکانس اکشن مرکزی فیلم است، مثل سکانس اکشن ایندیانا جونز در این فیلم.”

وقتی یکی از خبرنگاران، شخصیت‌های گارفیلد و پیو را به خاطر شجاعت‌شان در مواجهه با سرطان تخمدان تکراری به عنوان “قهرمان” توصیف کرد، گارفیلد مخالفت کرد.

او گفت: “من با این کلمه در فرهنگ کنونی‌مان مشکل دارم. هر کسی در زندگی من که تجربه مشابهی با آنچه توبیاس و آلموت از سر گذرانده‌اند داشته باشد، از ایده قهرمانی دوری می‌کند. کسانی از اعضای خانواده و دوستان نزدیکم که از سخت‌ترین اتفاقات عبور کرده‌اند، از این ایده قهرمانی بیزارند. آن لحظات که فکر می‌کنی آیا جهان هیچ عدالتی دارد، و بعد به خود می‌گویی، ‘حالا چطور باید ادامه دهم؟’ کسانی که راهی برای ادامه دادن پیدا می‌کنند، ایده قهرمانی را کاملاً رد می‌کنند. این یک ضرورت است.”

او افزود: “چیزی که در مورد این دو نفر دوست دارم، این است که آن‌ها نماینده این تمایل عجیب، مرموز و ماندگار برای زندگی در مواجهه با وحشتناک‌ترین قلب‌شکستگی‌ها و از دست دادن‌ها هستند. و چطور ما، به عنوان انسان‌ها، آن قدرت، آن تمایل، آن شعله کوچک خواست برای زندگی را بارها و بارها پیدا می‌کنیم. احتمالاً افرادی در این اتاق هستند که چیزی مشابه این شخصیت‌ها را تجربه می‌کنند، با مرگ روبرو می‌شوند و با این حال تصمیم می‌گیرند که زندگی کنند. من این را فوق‌العاده می‌دانم.”

یکی از خبرنگاران حاضر در اتاق، کارگردان فیلم، جان کراولی، را با دیوید لین، کارگردان افسانه‌ای فیلم‌هایی همچون “لارنس عربستان” و “دکتر ژیواگو” مقایسه کرد. کراولی با خجالت پذیرفت و فیلم “برخورد کوتاه” را به عنوان یکی از بهترین درام‌های عاشقانه تحسین کرد.

او با لبخند گفت: “دیوید لین؟ من این را می‌پذیرم.” و افزود که از فیلمسازانی مانند “دیوید لین و نیکولاس روگ الهام گرفته‌ام. و البته، دیوید نیکولاس را در ‘لارنس عربستان’ اخراج کرد چون به او گفت ‘برو به جهنم.’ پس کمی دیوید لین، کمی نیکولاس روگ و کمی ‘برو به جهنم’ بریتانیایی.”

او اعتقاد داشت که کارگردانان آن نسل با داستان‌های عاشقانه کامل، مخاطب را درگیر می‌کردند، بدون این‌که داستان را بر محوریت عشق بسازند. “وقتی این کار را انجام می‌دهی، فضایی برای مخاطب ایجاد می‌شود تا خودش را در داستان پیدا کند و این واقعاً به آن چیزی می‌دهد.”

او درباره فیلم خودش گفت: “این شاید عجیب به نظر برسد، اما وقتی برای اولین بار آن را خواندم، فکر نکردم این یک درام عاشقانه است. فکر کردم، ‘این داستانی فوق‌العاده درباره مرگ است.’ فیلم واقعاً جسور و خنده‌دار است و تلاش می‌کند برخی از اسرار عاشق شدن، ازدواج کردن و داشتن فرزند با کسی را کشف کند.”

“ما در زمان زندگی می‌کنیم” که اولین نمایش خود را در جشنواره فیلم تورنتو اوایل این ماه داشت، توسط کمپانی استودیوی اروپایی Studiocanal تهیه شده و شرکت SunnyMarch بندیکت کامبربچ در بریتانیا نیز از تهیه‌کنندگان آن است. کمپانی مستقل A24 نیز این فیلم را از ۱۱ اکتبر به صورت محدود در آمریکا اکران خواهد کرد.

خروج از نسخه موبایل