دنی ویلنوو از خطر ساخت فیلم‌های تنها با کامپیوتر می‌گوید: دلتنگ خلاقیت جمعی خواهم شد

کارگردان «تلماسه۲» نگران از دست رفتن جنبه انسانی سینما در آینده با ظهور فیلم‌های کاملاً کامپیوتری است.

به گزارش سینما شارپ، در یک نمایش ویژه از فیلم «تلماسه: بخش دوم» در لندن، کارگردان دنی ویلنوو درباره اهمیت همکاری جمعی در سینما صحبت کرد و آن را با آینده احتمالی فیلم‌های ساخته شده توسط هوش مصنوعی مقایسه کرد.

ویلنوو گفت: «من با هنرمندان بی‌نظیری کار می‌کنم. چیزی که بیش از همه در سینما دوست دارم، این عمل خلاقانه جمعی است که در آن سعی می‌کنی شعری خلق کنی. در نهایت، این سینماست؛ این داستان‌گویی است. برای من بسیار احساسی است که این کار را با هم انجام دهیم.» او در ادامه اضافه کرد: «اگر روزی برسد که بتوانیم فیلمی را فقط با یک کامپیوتر بسازیم، ممکن است از جنبه‌هایی جالب باشد، اما من قطعاً دلتنگ این عمل خلاقانه جمعی خواهم شد که بسیار انسانی است.»

ویلنوو همچنین فاش کرد که چگونه پس‌زمینه‌اش در زیست‌شناسی بر طراحی موجودات فیلم، به ویژه کرم‌های شنی، تأثیر گذاشته است. او و طراح صحنه، پاتریس ورمت، مطالعاتی روی گونه‌های مختلف حیوانات انجام دادند تا بتوانند پوست این موجودات را در برابر شرایط سخت بیابان واقعی جلوه دهند.

در بحث درباره تعادل بین صمیمیت و شکوه بصری، ویلنوو توضیح داد که «بخش دوم» در واقع یک داستان عاشقانه است و ساختار کل فیلم بر این رابطه متمرکز است. او بر رابطه میان پل (با بازی تیموتی شالامه) و چانی (با بازی زندایا) تمرکز کرد و صحنه‌هایی را برای تقویت ارتباط آن‌ها اصلاح کرد.

زبان ساختگی فرمن‌ها، «چاکوبسا»، نیز مورد بحث قرار گرفت. زبان‌شناس دیوید جی. پیترسون یک زبان کامل بر اساس کتاب‌های نویسنده «تلماسه»، فرانک هربرت، برای فیلم خلق کرد و بازیگران برای یادگیری این زبان خیالی به «مدرسه چاکوبسا» فرستاده شدند.

در پاسخ به سوالی درباره نحوه مدیریت لحظات دشوار تولید، ویلنوو گفت: «همیشه حداقل یک روز وجود دارد که احساس می‌کنم کارگردان بدی هستم، گویی سازم کوک نیست.» او به اهمیت بازسازی صحنه‌ها اشاره کرد، حتی اگر در ابتدا این کار شرم‌آور به نظر برسد.

روز شنبه، ویلنوو در جشنواره فیلم لندن BFI حضور یافت و در یک گفت‌وگو با بازیگر «تد لاسو»، برت گلدستاین، درباره لحظات به‌یادماندنی از حرفه‌اش صحبت کرد، از جمله فیلم‌برداری صحنه حماسی سوار شدن بر کرم شنی در «تلماسه ۲». ویلنوو تأیید کرد که فیلم‌برداری این صحنه ۴۴ روز به طول انجامید و برخی از نماها یک هفته کامل برای ضبط نیاز داشتند.

ویلنوو گفت: «فهمیدم که نمی‌خواهم در این کار سازش کنم. مهم‌ترین نکته در جلوه‌های بصری این است که چطور آن‌ها را فیلم‌برداری می‌کنی؟ و من می‌خواستم این صحنه‌ها را با نور طبیعی فیلم‌برداری کنم. و فهمیدم که این کار ماه‌ها زمان خواهد برد. هر نما بسیار پیچیده بود. برخی از نماها نیم روز، برخی یک روز، و گاهی یک هفته برای یک نما زمان می‌برد.»

برای فیلم‌برداری این صحنه به شیوه دلخواهش، ویلنوو یک واحد جداگانه در صحنه به نام «واحد کرم» ایجاد کرد که توسط همسرش تانیا لاپوانت هدایت می‌شد. ویلنوو گفت: «او کاملاً دیدگاه من را درک می‌کرد. او همسر من است، همچنین.»

در آوریل تأیید شد که فیلم سومی از «تلماسه» بر اساس کتاب «فرستاده تلماسه» اثر فرانک هربرت در حال توسعه است. این داستان ۱۲ سال پس از وقایع اولین کتاب رخ می‌دهد. با این حال، ویلنوو تأکید کرده است که این مجموعه یک سه‌گانه نیست. او در پادکست «Little Gold Men» مجله Vanity Fair گفت: «برای من، این واقعاً یک دیپتیک (دوگانه) بود. دو فیلم اول اقتباسی از اولین کتاب بودند. اگر فیلم سومی بسازم، احساس می‌کنم که چیزی متفاوت خواهد بود و هویتی مستقل خواهد داشت.»

خروج از نسخه موبایل