جشنواره فیلم فجرسینمای ایران

حضور دبیر جشنواره فیلم فجردر مرکز همایش‌های برج میلاد

مسعود نقاش زاده بعد از سپری کردن دوران قرنطینه خود در مرکز همایش‌های برج میلاد روبروی خبرنگاران نشست تا پاسخگوی سوالات آن‌ها باشد.

بعدازظهر شنبه، 16 بهمن‌ماه مسعود نقاش زاده که پیش از شروع جشنواره به کرونا مبتلا شد برای برگزاری نشست خبری خود به محل اصلی برپایی جشنواره در برج میلاد آمد.

او قرار بود زودتر به جشنواره بیاید ولی به دلیل اینکه جواب تست او دو بار مثبت شد، این حضور به تاخیر افتاد.

یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره یادآور شد که قرار بود نشست خبری پنجم بهمن برای تشریح اهداف این رویداد برگزار شود که به دلیل بیماری مسعود نقاش زاده به روز ششم جشنواره موکول شد.

نقاش زاده در مقدمه‌ای کوتاه گفت: ناهماهنگی در طبیعت رخ داد و برخلاف برنامه‌ریزی،  برای رعایت دستورالعمل ها و به دستور پزشکان زودتر حضور پیدا نکردم تا کسی مبتلا نشود ، علیرغم اینکه بیماری من شدید نبود.

او با اشاره به اینکه از آبان مسوولیت جشنواره را پذیرفت، افزود: پیشنهاد کردم دبیرخانه باید سازمان دهی مستمر داشته باشد نه اینکه مثل یک پروژه با آن برخورد شود. همچنین پیشنهاد کردم مرکزی برای جشنواره‌ها ایجاد شود تا زیرساخت‌های لازم طراحی شود. در این زمان کوتاه فقط فرصتی برای رفع برخی اشکال‌ها داشتیم و با صحبتهایی که با رییس سازمان شده امیدوارم تدبیرها برای دوره بعد  آغاز شود.

وی ادامه‌ داد: یکی از مهمترین اهداف در این دوره حرکت به سمت استاندار سازی بود  و نیازمند چهارچوب پایدار هستیم.

نقاش زاده درباره انتقاد به فیلم‌های جشنواره گفت: وقتی یک هیات انتخاب از حرفه‌ای های سینما داریم فرض ما این است که انتخاب‌ها درست است. ترکیب هیات انتخاب امسال از جهات مختلف صاحب تجربه هستند ولی رویکردی که برای انتخاب بوده فقط مبتنی بر ارزش‌های سینمایی نبوده است. مثلاً تنوع ژانر مهم بوده و فکر میکنم حتی اگر فیلم‌ها را دوست نداریم باید به سلیقه آنها احترام بگذاریم.

وقتی خودمان می‌گوییم قانون مداری اصل است، جشنواره فجر باید برای فیلم‌ها پروانه نمایش بگیرد اما برخی فیلم‌ها نتوانستند مجوز بگیرند.

او درباره کارکرد بخش فرهنگی جشنواره گفت: این بخش قرار است فرصت تعمق بخشی به مباحث عمیق را گسترش دهد. در یک سالن محدود نشست‌هایی برگزار می‌شود و علیرغم محدودیت فضا که در سالن افراد کمتری حضور دارند، در شکل مجازی تا ۴۰۰ نفر هم مخاطب داشته است.

او در پاسخ به سوالی دیگر درباره نزدیکی فیلمها به شعار جشنواره گفت: معمولاً جشنواره خودش تولید کننده فیلم‌ها نیست ولی به این رویکردهای امید بخشی و آگاهی تاکید داشته است. در برگزاری جشنواره هم این تلاش شده که این احساس امید و شور برقرار باشد.

نقاش زاده در پاسخ به سوال ایسنا درباره آشفتگی برنامه‌های جشنواره و نوعی بی‌برنامگی و غافلگیری در شرایط قرمز کرونایی و اینکه چه تعداد کارت صادر شده است؟ بیان کرد: ما سه سناریو برای شروع جشنواره داشتیم؛ یکی باحضور صاحبان آثار و رسانه و مردم، یکی بدون مردم و یکی بدون رسانه و فقط با داوری. تا پنج روز قبل از شروع جشنواره به ما هشدارهای کلی یادآوری می‌شد اما هیچ توصیه و اکیدی نبود که با محدودیت و ظرفیت خاصی برگزار کنید. واقعیت این است که ما روزانه برنامه را تغییر می دادیم و این غافلگیری نیست. آشفتگی روز اول جشنواره هم به همین دلیل بود. درباره سالن نشست در روز اول ماجرا این است که به دلیل پرده نمایش حساس سالن اصلی، جای دیگری درنظر گرفته شد ولی بنا به شرایط و تعداد متقاضیان تغییر کرد.

او پس از چند بار اصرار درباره اعلام تعداد کارت های جشنواره گفت: سالن برج میلاد به طور معمول ۱۶۰۰ نفر ظرفیت دارد و کسانی که به سالن دسترسی دارند شامل رسانه‌ها، منتقدها، صاحبان فیلم‌ها، برخی داوران بخشهای مختلف، تعدادی افراد دانشگاهی هستند. 

در نهایت عشیری در این باره گفت: تعداد کارت ها شاید بیشتر از تعداد صندلی‌ها باشد و در کل بیش از ۲۳۰۰ کارت است.
اهالی رسانه ۸۳۱ هستند که برخی در سینماهای دیگر حضور دارند. ۱۳۷ نفر عوامل اجرایی هم کارت دارند که اجازه دیدن فیلم ندارند.
نقاش زاده اضافه کرد که آن رقم ۸۳۱ کمی بیشتر از این است.
او در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره اینکه آیا برای دوره بعدی دبیر خواهد بود گفت: رییس سازمان سینمایی برای یک دوره بلندمدت با من برای دبیری جشنواره صحبت کردند ولی همه چیز به پایان این دوره منوط می‌شود.

اینستاگرام سینما شارپ

سینما شارپ

وب سایت سینما شارپ با هدف انتشار جدیدترین اخبار در حوضه‌های هنری که شامل:سینمای ایران، جهان، تئاتر، تلویزیون و نمایش خانگی ایجاد شده است که بتواند در کسری از زمان ممکن اخبار را به مخاطبان خود منتقل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا