سینمای جهان

ایناریتو: سینمای مدرن روح ندارد

«الخاندرو گونزالس ایناریتو» کارگردان مکزیکی و برنده دو جایزه اسکار از اولویت دادن سبک در سینمای مدرن به محتوا ابراز تاسف کرد.

به نقل از ورایتی، «الخاندرو گونزالس ایناریتو» برنده دو جایزه اسکار بهترین کارگردانی در لندن در گفتگویی پیرامون حرفه سینمایی خود گفت: «به کیفیت کارها اهمیت نمی دهم. وقتی فیلمسازان جوان را می‌بینم، با نحوه بیان آنها ارتباط زیادی برقرار می کنم. امروزه، خیلی فیلم‌ها زیبا به نظر می‌رسند اما روح ندارند.»

این فیلمساز با بیان اینکه انتظارات مخاطبان نیز تغییر کرده. گفت که بعید است امروز بتوان فیلم موفق «۲۱ گرم» محصول ۲۰۰۳ را ساخت.

فیلم جدید «ایناریتو» با عنوان «باردو: وقایع‌نگاری اشتباه مُشتی حقیقت»، نخستین ساخته این کارگردان ۵۹ ساله پس از فیلم موفق «بازگشته» با بازی «لئوناردو دی‌کاپریو» است. این فیلم که امسال در جشنواره فیلم ونیز رونمایی شد، هفتمین فیلم بلند «ایناریتو» محسوب می‌شود. که با بازگشت او به سرزمین مادری‌اش مکزیک، همراه شده است.

فیلم اگزیستانسیالیستی «باردو»، روابط خانوادگی، هویت فرهنگی و حرفه یک هنرمند را زیر ذره بین قرار می دهد. فیلمی که یادآور فیلم «هشت و نیم» ساخته «فدریکو فلینی» است. و در آن از گشت و گذارهای سورئال برای عبور از قراردادهای روایی استفاده شده است.

«باردو» یک کمدی نوستالژیک درباره یک روزنامه‌نگار و مستندساز مشهور مکزیکی که برای مواجهه با گذشته خودش و واقعیت کنونی کشورش به مکزیک بازمی‌گردد. فیلمبرداری این فیلم پائیز سال گذشته به پایان رسید. و مدیریت فیلمبرداری آن را داریوش خنجی بر عهده داشته است.

پس از نمایش فیلم «باردو» در جشنواره ونیز که با واکنش‌های متفاوتی همراه شد، «ایناریو» فیلمش را ۲۲ دقیقه کوتاه کرده. و توضیح داده که برخی صحنه‌های حذف و برخی دیگر به فیلم اضافه شده‌اند و نتیجه یک فیلم «فشرده» است.

او در لندن درباره این فیلم گفت: «هر آنچه داشتم در باردو گذاشتم و در این لحظه دیگر چیزی ندارم، قبلم، روحم و توجهم به این فیلم بود … من نمی خواستم این فیلم را بسازم، بلکه به ساختن آن نیاز داشتم».

«ایناریتو» همچنین توضیح داد از رویکرد چند روایی که مشخصه اغلب آثار سینمایی او از جمله «عشق سگی»، «۲۱ گرم» و «Biutiful» است. خسته شده است: «من از روایت چند ساختاری کمی خسته شده بودم و می‌خواستم ببینم ساختن فیلمی درباره یک نفر چه حسی دارد. نمی‌دانستم می‌توانم آن را انجام دهم یا نه. حفظ یک خط روایت ترسناک بود».

«باردو» در جشنواره فیلم لندن هم نمایش خواهد داشت و از تاریخ ۱۸ نوامبر در سینماها و از ۱۶ دسامبر هم در سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس عرضه می‌شود.

«ایناریتو» هم تاکنون برنده پنج جایزه اسکار شده است؛ دو بار برای بهترین کارگردانی (بازگشته، ۲۰۱۶؛ بردمن، ۲۰۱۵)، دو بار برای بهترین فیلم (بازگشته، ۲۰۱۶؛ مرد پرنده، ۲۰۱۵)، و یک بار برای بهترین فیلمنامه (مرد پرنده، ۲۰۱۵).

اینستاگرام سینما شارپ
منبع
ایسنا

سینما شارپ

وب سایت سینما شارپ با هدف انتشار جدیدترین اخبار در حوضه‌های هنری که شامل:سینمای ایران، جهان، تئاتر، تلویزیون و نمایش خانگی ایجاد شده است که بتواند در کسری از زمان ممکن اخبار را به مخاطبان خود منتقل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا