سینمای جهان

دریافت جایزه افتخاری «اسپیلبرگ» در جشنواره برلین

«استیون اسپیلبرگ» پس از دریافت جایزه افتخاری هفتاد و سومین جشنواره برلین از آینده‌ کاری خود، داستان خانوادگی «فابلمن‌ها» و آموختن از فیلمسازان جوان گفت.

«اسپیلبرگ» در نشست خبری پس از دریافت جایزه خرس طلای افتخاری برلیناله گفت که به تازگی از دوران پرمشغله‌ ساخت دو فیلم پشت سر هم بیرون آمده و در حالی که هنوز در مرحله پایانی تولید فیلم «داستان وست ساید» بود، با همکاری «تونی کوشنر» نوشتن فیلمنامه «فابلمن‌ها» را آغاز کرد و از آنجاییکه دو فیلم با هم همپوشانی داشتند و زمان خالی بسیار کمی داشته است، هرگز فرصتی نداشته به این فکر کند که پس از اتمام این دو فیلم، چه کار خواهم کرد.

وی ادامه داد : «نمی‌دانم بعداً قرار است چه کار کنم، هیچ ایده‌ای ندارم. این یک جور حس خوب است و در عین حال وحشتناک هم است. خوب است که واقعاً می‌توانم دوباره زندگی خود را کنترل کنم … اما من باید کار کنم و کار را دوست دارم و این بزرگترین پرسشی است که برای بقیه سال دارم و سعی خواهم کرد این را بفهمم».

این کارگردان ۷۶ ساله در برلیناله به پروژه زندگینامه‌ «ناپلئون» برای شبکه HBO که مدت‌هاست مسکوت مانده نیز اشاره کرد که بر اساس فیلمنامه‌ای از دوست فقید و کارگردان همکارش «استنلی کوبریک» قرار بود ساخته شود و توضیح داد: «درحال آماده‌سازی برای ساخت پروژه بزرگی برای HBO بر اساس فیلمنامه اصلی «استنلی کوبریک» درباره ناپلئون هستیم که قرار است در قالب یک مینی‌سریال ۷ قسمتی ساخته شود.

«اسپیلبرگ» پیش از این به عنوان تهیه کننده با پروژه این سریال در ارتباط بوده است، در حالی که «جوجی فوکوناگا»، کارگردان «جیمز باند: زمانی برای مردن نیست» مدت هاست که به عنوان کارگردان سریال انتخاب شده است.

خرس افتخاری برلین و داستان فابلمن‌ها

اسپیلبرگ این روزها  برای دریافت جایزه خرس طلایی افتخاری برای یک عمر دستاورد سینمایی، به جشنواره برلین ۲۰۲۳ دعوت شده است که با نمایش فیلم جدید «فابلمن‌ها» همراه شد. بخش بزرگداشت‌ جشنواره نیز به فیلم‌های او اختصاص یافته است.

او پس از دریافت این جایزه گفت: «تجلیل شدن در برلین، که یکی از قابل احترام‌ترین جشنواره‌های تاریخ است، نقطه اوج فوق‌العاده‌ای در زندگی من‌است».

او همچنین عنوان کرد که این جایزه او را در حالت تامل قرار داده است و ادامه داد: «افتخاری که در مورد جایزه یک عمر دستاورد کسب می‌شود این است که شما را مجبور می‌کند کاری را انجام دهید که من اغلب انجام نمی‌دهم. مرا مجبور می‌کند تامل کنم. تامل به این معنی است که به جلو حرکت نمی‌کنم. برای من، وقتی فکر می‌کنم، به این معنی است که زمان زیادی را در حالت خنثی فقط صرف یادآوری می‌کنم»

او همچنین گفت که جایزه یک عمر دستاورد جشنواره برلین را در حالی دریافت می کند که این روزها ششمین سالگرد مرگ مادرش است.

مادری که به گفته او توسط «میشل ویلیامز» در فیلم «فابلمن‌ها» بسیار دقیق به تصویر کشیده شده است.

اسپیلبرگ توضیح داد که همه‌گیری کرونا، زمانی که او به همراه خانواده‌اش در خانه محبوس شد به او فرصت داد تا روی داستان «فابلمن‌ها» کار کند و به نوعی، ترسی که از این بیماری همه گیر احساس می کرد به او جرات داد تا داستان خودش را روایت کند: «همیشه می‌خواستم داستان مادر، پدرم، و خواهرانم و این کشمکش میان هنر و خانواده را تعریف کنم. این در تمام زندگی در ذهن من بوده و در تمام فیلم‌هایم ظاهر شده است. همه فیلم های من واقعا شخصی و بسیاری از آنها در مورد خانواده هستند. اما هیچ کدام به اندازه «فابلمن‌ها» به تجربیات خودم اختصاص ندارد».

توصیه به فیلمسازان جوان

در این مراسم ، یکی از تماشاگران با اشاره به صحنه‌ای در فیلم «فابلمن‌ها» که در آن «استیون اسپیلبرگ» جوان با قهرمان خود، کارگردان افسانه‌ای «جان فورد» ملاقات می‌کند و از او راهنمایی می‌خواهد، از او پرسید که اکنون به کارگردان جوانی که از او مشاوره می‌خواهد چه می‌گوید و اسپیلبرگ گفت: «خب، من نمی‌گویم این لعنتی را از دفتر من بیرون کن. توصیه‌ای که من معمولاً می‌کنم در مورد چگونگی جذاب کردن تصاویر نیست، بلکه درباره نحوه تشخیص داستان‌های جالب و روایت داستان است. فرصت‌های زیادی برای یادگیری از بسیاری از سینماگران بزرگی که امروزه کار می‌کنند وجود دارد. من در واقع امروز از فیلمسازان بیشتر از برخی از فیلمسازان قدیمی که ۸۰-۹۰ سال پیش فیلم ساخته‌اند، یاد می‌گیرم، زیرا برخی از فیلمسازان جدید کارهای جسورانه‌ای انجام می دهند»

«اسپیلبرگ» به «دنیل کوان» و «دنیل شاینرت» برای ساخت فیلم شگفت‌انگیز «هم‌چیز همه جا یه بکیاره» اشاره کرد و گفت: «من از فیلمسازان جوان خیلی چیزها یاد می‌گیرم. یکی از چیزهایی که یاد گرفتم این است که باید فیلمنامه خوبی داشته باشید. من همیشه گفته‌ام، اگر چیزی در صفحه نیست، روی صحنه نیست و واقعاً به این اعتقاد دارم. بنابراین، توصیه من این است که اگر می‌خواهید کارگردان فیلم بشوید، اول از همه بنویسید و اگر احساس نمی‌کنید در این کار خوب نیستید با کسی آشنا شوید که در داستان‌نویسی و نویسندگی قدرتمند است و با هم همکاری کنید، زیرا این داستان‌ها هستند که مخاطب را وادار می‌کند به شما توجه کند و نه تصاویر».

«ماریت ریسنبیک» و «کارلو شاتریان» مدیران برلیناله پیش از این در بیانیه‌ای به بهانه اعطای جایزه افتخاری خرس طلای برلین به اسپیلبرگ اعلام کردند: «استیون اسپیلبرگ با حرفه‌ای باورنکردنی، نه تنها نسل‌های مخاطبان را در سراسر جهان مسحور کرد، بلکه معنای جدیدی به سینما به‌عنوان کارخانه رویاها بخشیده است. چه در دنیای جادوی و ابدی نوجوانان و چه در واقعیتی که تاریخ برای همیشه حک کرده است، فیلم‌های او ما را به سطحی متفاوت می‌برد، جایی که صفحه نمایش بزرگ به سطح کافی برای تحقق احساسات‌مان تبدیل می‌شود. اگر برلیناله ۲۰۲۳ نمایانگر شروعی جدید باشد، نمی‌توان شروعی بهتر با اثر اسپیلبرگ متصور بود.»

«اسپیلبرگ» در طول یک عمر کار حرفه ای در مجموع ۱۹ بار نامزد جایزه اسکار شد و سه جایزه اسکار شامل دو جایزه بهترین فیلم برای «رنگ ارغوانی» و «فهرست شیندلر» و یک جایزه بهترین کارگردانی برای «نجات سرباز رایان» را گرفت.

این سینماگر ۷۶ ساله در سال ۱۹۹۸ برای فیلم «فهرست شیندلر» نشان شایستگی جمهوری فدرال آلمان دریافت کرد، در سال ۲۰۰۱ نشان شوالیه بریتانیا و در سال ۲۰۱۵ مدال آزادی ریاست جمهوری آمریکا را گرفت.

اینستاگرام سینما شارپ
منبع
ایسنا

سینما شارپ

وب سایت سینما شارپ با هدف انتشار جدیدترین اخبار در حوضه‌های هنری که شامل:سینمای ایران، جهان، تئاتر، تلویزیون و نمایش خانگی ایجاد شده است که بتواند در کسری از زمان ممکن اخبار را به مخاطبان خود منتقل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا