سینمای جهان

تجلیل از مارتین اسکورسیزی در جشنواره برلین

مارتین اسکورسیزی فیلمساز برنده اسکار با حضور در جشنواره برلین جایزه افتخاری خرس طلایی برای یک عمر دستاورد را از هفتاد و چهارمین دوره برلیناله دریافت کرد.

«ویم وندرس» کارگردان معروف آلمانی پیش از اعطای جایزه خرس طلایی افتخاری برلیناله به مارتین اسکورسیزی با حضور روی صحنه این رویداد سینمایی به مرور چندین دهه فعالیت درخشان اسکورسیزی در عرصه سینما پرداخت. و گفت: «اکنون نیم قرن است که مارتین اسکورسیزی به یک علامت تجاری برند تبدیل شده است. نیم قرن سفر سینمایی خارق‌العاده».

«وندرس» همچنین بنیاد فیلم اسکورسیزی را به عنوان یک کشتی نوح برای میراث سینمایی تحسین کرد. این بنیاد به بازسازی بیش از هزار فیلم و در دسترس قرار دادن آنها برای عموم مردم کمک کرده است.

بنیاد فیلم اسکورسیزی که در طول سال‌ها به مرمت و بازسازی آثار تاریخ سینما پرداخته نقش مهمی در بخش کلاسیک جشنواره‌هایی چون کن و برلین دارد.

اسکورسیزی نیز پس از دریافت جایزه و قدردانی از ویم وندرس گفت: «درمورد فیلم‌های خودم، نمی‌دانم در مورد ۵۰ و ۶۰ سال کار چه بگویم، نمی‌توانم بدون صحبت در مورد مکانی که فیلم‌ها جشن گرفته می‌شود. یعنی جشنواره‌ها، این کار را انجام دهم. من واقعاً احساس خوشبختی می‌کنم. که در بیشتر عمرم بخشی از توجه بودم. من نمی‌توانم در مورد کارم صحبت کنم».

به گزارش هالیوود ریپورتر، این کارگردان ۸۱ ساله در گفتگو با خبرنگاران در برلین تایید کرد. که در حال کار بر روی فیلمی درباره زندگی مسیح است. و گفت: «در حال حاضر به آن فکر می‌کنم و این که چه نوع فیلمی است. هنوز کاملاً مطمئن نیستم. اما می‌خواهم چیزی منحصر به فرد و متفاوت بسازم که بتواند تفکر برانگیز باشد. و امیدوارم سرگرم‌کننده هم باشد».

«استیون اسپیلبرگ»، «هلن میرن» و «یان مک‌کلین» و «ویم وندرس» از برندگان پیشین جایزه یک عمر دستاورد خرس طلایی برلین هستند.

ارتباط اسکورسیزی با برلیناله در سال ۱۹۸۱ آغاز شد. زمانی که «گاو خشمگین» در جشنواره به نمایش درآمد. و فیلم «تنگه وحشت» نیز در بخش رقابتی برلین در سال ۱۹۹۱ به نمایش گذاشته شد.

جشنواره برلین در سال ۲۰۰۳ میزبان نمایش «دارو دسته های نیویورکی» بود. و این فیلم دوباره در سال ۲۰۱۰ به عنوان بخشی از مرور آثار اسکورسیزی در جشنواره نمایش داده شد. فیلم کنسرت رولینگ استونز او با عنوان «درخشش یک نور» در سال ۲۰۰۸ برلیناله را افتتاح کرد. و  «جزیره شاتر» نیز در سال ۲۰۱۰ در بخش خارج از رقابت برلیناله به روی پرده رفت.

آخرین فیلم بلند اسکورسیزی با عنوان «قاتلان ماه کامل» که در ۱۰ شاخه از جوایز اسکار از جمله بهترین فیلم نامزد دریافت است.

پس از مراسم برلیناله، فیلم برنده اسکار «رفتگان» ساخته اسکورسیزی در سال  ۲۰۰۶ در برلیناله به نمایش گذاشته شد.

هفتاد و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین از تاریخ ۵ تا ۲۵ فوریه ۲۰۲۴ (۲۶ بهمن تا ۶ اسفند) در آلمان برگزار می‌شود.

اینستاگرام سینما شارپ
منبع
ایسنا

سینما شارپ

وب سایت سینما شارپ با هدف انتشار جدیدترین اخبار در حوضه‌های هنری که شامل:سینمای ایران، جهان، تئاتر، تلویزیون و نمایش خانگی ایجاد شده است که بتواند در کسری از زمان ممکن اخبار را به مخاطبان خود منتقل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا